Lastige
omstandigheden in Wales
De Wales
Rally GB bracht alles wat je van een rally in Wales kunt verwachten eind
november: Mist en regen, stenen, plassen en modder. In combinatie met
zeer ruwe onverharde wegen en veel plassen zijn dit niet de lekkerste
omstandigheden om ervaring op te doen met een WRC in onverhard
afstelling. Een verslag van de eerste onverharde rally van Mark en
Michel met de WRC.
Op vrijdag stonden 6 proeven op het programma. Ondanks dat de start van
de rally een uur later was dan andere jaren, waren het op de eerste 2 proeven
nog erg mistig in de bossen van Wales. "Omdat we vrijwel geen
zicht hadden en de wegen erg glad waren hebben we voorzichtig gereden.
Op proef 1 was het echt heel lastig om onder deze verraderlijke
omstandigheden voldoende vertrouwen te krijgen. Op proef 2 en 3 kwamen
we steeds beter in ons ritme", aldus Mark.
Na de service tussen proeven 3 en 4 was de mist overgegaan in storm en
stortregen: "De regen kwam harder naar beneden dan ik
ooit uit een douche heb zien komen. De proeven waren na de eerste
doorkomst erg slecht en de regen had grote plassen gevormd. Maar tot de
laatste proef hebben we eigenlijk best lekker gereden. Toen brak een
stang in de aandrijving van de ruitenwissers. Omdat de regen nog steeds
met bakken naar beneden kwam, verloren we veel tijd met repareren."
Dag 2 van de Wales Rally
GB verliep voorspoediger voor Mark en Michel. Ook nu stonden weer zes lange proeven door de bossen van
Wales op het programma. Maar daarna volgde één superspecial in het Millenium Stadion van Cardiff.
’s Nachts had het nog een tijdje hard geregend, maar op weg naar de
eerste proef van dag 2 brak de zon al even door. Op deze eerst proef
werd nog een 38e tijd gerealiseerd, maar Mark en Michel verbeterden de
resultaten op de volgende proeven steeds met enkele plaatsen. Elke
nieuwe doorkomst demonstreerden zij het geleerde en verbeterden hun
tijden. Op de vijfde proef van de dag werd een keurige 24e tijd gezet.
Op de laatste ‘buitenproef’ hadden Mark en Michel een tweetal
schrikmomenten, maar zij wisten het tijdverlies en de schade te
beperken.
De rallydag zat er bijna op, maar tienduizenden toeschouwers zaten nog
te wachten in het Stadion van Cardiff. Ondanks dat Mark en Michel voor
de publieksprijs gingen en spectaculair reden, was hun tijd op de
laatste zaterdagproef goed voor een gedeelde 14e plek.
“Het ging vandaag een stuk beter. De proeven waren niet te nat en we
hadden maar een paar buien op de proeven. We hebben rustig aan gedaan en
lekker gereden. De auto was perfect en we leren van elke kilometer.”
Aldus Mark. "De superspecial was ook leuk: we hebben weer even lekker
gegumd in het stadion".
Zondagochtend stonden nog 4 proeven tussen de
MenMRally equipe en de finish. Maar wel 4 proeven met een totale lengte van 114
km. Net zo lang dus als de hele Euregio Rally, alleen dan over de met stenen
bezaaide onverharde paden door de bossen van Wales. Alsof de proeven niet zwaar
genoeg waren, was het typische Welse weer van de vrijdagmiddag ook weer van de
partij, met zware stortregens en veel wind.
Vanwege de barre omstandigheden besloten Mark en Michel op de slotdag op standje
uitrijden te gaan. Met name de tweede omloop hadden de proeven veel plassen en
diepe gaten, waardoor de auto en de rijders sterk op de proef gesteld werden.
Ondanks – of misschien wel dankzij – de rustige laatste proeven stegen Mark en
Michel nog 11 plaatsen naar een 34e plaats in het eindklassement.
“Het is een prachtig evenement, maar we zijn blij dat we aan de eindstreep staan.
Door het slechte weer was het heel lastig hard rijden. Ondanks de lastige
omstandigheden en de pech van de eerste dag was het absoluut de moeite waard. We
hebben veel geleerd. Met wat meer ervaring en wat andere afstellingen zit er nog
veel meer in!”, aldus een vermoeide maar tevreden Mark van Eldik aan de finish.
Met dank aan Erik van 't Land - Rallypicture.nl
voor de foto's!
|
|