Lastige omstandigheden in Wales

De Wales Rally GB bracht alles wat je van een rally in Wales kunt verwachten eind november: Mist en regen, stenen, plassen en modder. In combinatie met zeer ruwe onverharde wegen en veel plassen zijn dit niet de lekkerste omstandigheden om ervaring op te doen met een WRC in onverhard afstelling. Een verslag van de eerste onverharde rally van Mark en Michel met de WRC.



Op vrijdag stonden 6 proeven op het programma. Ondanks dat de start van de rally een uur later was dan andere jaren, waren het op de eerste 2 proeven nog erg mistig in de bossen van Wales. "Omdat we vrijwel geen zicht hadden en de wegen erg glad waren hebben we voorzichtig gereden. Op proef 1 was het echt heel lastig om onder deze verraderlijke omstandigheden voldoende vertrouwen te krijgen. Op proef 2 en 3 kwamen we steeds beter in ons ritme", aldus Mark.

Na de service tussen proeven 3 en 4 was de mist overgegaan in storm en stortregen: "De regen kwam harder naar beneden dan ik ooit uit een douche heb zien komen. De proeven waren na de eerste doorkomst erg slecht en de regen had grote plassen gevormd. Maar tot de laatste proef hebben we eigenlijk best lekker gereden. Toen brak een stang in de aandrijving van de ruitenwissers. Omdat de regen nog steeds met bakken naar beneden kwam, verloren we veel tijd met repareren."



Dag 2 van de Wales Rally GB verliep voorspoediger voor Mark en Michel. Ook nu stonden weer zes lange proeven door de bossen van Wales op het programma. Maar daarna volgde één superspecial in het Millenium Stadion van Cardiff.



’s Nachts had het nog een tijdje hard geregend, maar op weg naar de eerste proef van dag 2 brak de zon al even door. Op deze eerst proef werd nog een 38e tijd gerealiseerd, maar Mark en Michel verbeterden de resultaten op de volgende proeven steeds met enkele plaatsen. Elke nieuwe doorkomst demonstreerden zij het geleerde en verbeterden hun tijden. Op de vijfde proef van de dag werd een keurige 24e tijd gezet. Op de laatste ‘buitenproef’ hadden Mark en Michel een tweetal schrikmomenten, maar zij wisten het tijdverlies en de schade te beperken.

De rallydag zat er bijna op, maar tienduizenden toeschouwers zaten nog te wachten in het Stadion van Cardiff. Ondanks dat Mark en Michel voor de publieksprijs gingen en spectaculair reden, was hun tijd op de laatste zaterdagproef goed voor een gedeelde 14e plek.



“Het ging vandaag een stuk beter. De proeven waren niet te nat en we hadden maar een paar buien op de proeven. We hebben rustig aan gedaan en lekker gereden. De auto was perfect en we leren van elke kilometer.” Aldus Mark. "De superspecial was ook leuk: we hebben weer even lekker gegumd in het stadion".

Zondagochtend stonden nog 4 proeven tussen de MenMRally equipe en de finish. Maar wel 4 proeven met een totale lengte van 114 km. Net zo lang dus als de hele Euregio Rally, alleen dan over de met stenen bezaaide onverharde paden door de bossen van Wales. Alsof de proeven niet zwaar genoeg waren, was het typische Welse weer van de vrijdagmiddag ook weer van de partij, met zware stortregens en veel wind.

Vanwege de barre omstandigheden besloten Mark en Michel op de slotdag op standje uitrijden te gaan. Met name de tweede omloop hadden de proeven veel plassen en diepe gaten, waardoor de auto en de rijders sterk op de proef gesteld werden. Ondanks – of misschien wel dankzij – de rustige laatste proeven stegen Mark en Michel nog 11 plaatsen naar een 34e plaats in het eindklassement.



“Het is een prachtig evenement, maar we zijn blij dat we aan de eindstreep staan. Door het slechte weer was het heel lastig hard rijden. Ondanks de lastige omstandigheden en de pech van de eerste dag was het absoluut de moeite waard. We hebben veel geleerd. Met wat meer ervaring en wat andere afstellingen zit er nog veel meer in!”, aldus een vermoeide maar tevreden Mark van Eldik aan de finish.

Met dank aan Erik van 't Land - Rallypicture.nl voor de foto's!
 

 

MenMRally Partners