Ook Van Eldik ten onder in Almeerse slijtageslag

Het LG Almere Rally weekend biedt een prachtig schouwspel voor de duizenden toeschouwers: Metersverre sprongen over de talrijke jumps, veel onverharde stukken die beelden van Parijs Dakar oproepen en als klap op de vuurpijl een waterbak waar de auto’s meermalen doorheen moeten. Voor de teams zit een keerzijde aan dit spektakel: de rally is moordend voor het materieel.



Al voor de start hadden concurrenten Erik Wevers en René Kuipers besloten om de rallysprint van zaterdag niet te rijden om de auto’s te sparen. Mark van Eldik startte wel, maar toen de versnellingsbak wat olie verloor nam ook hij het zekere voor het onzekere. De monteurs vervingen de versnellingbak in recordtijd. Op de Superspecial in het centrum van Almere kon Mark nog snel enkele testronden rijden, tot enthousiasme van het publiek.

Waar het MenMRally team de afgelopen twee jaar tegenslag in de rallysprint wist te vergelden met winst in de kampioenschapsrally, lukte dat afgelopen zondag niet.

De rally voerde over dezelfde proeven als de rallysprint. Het grootste gedeelte werd op asfalt verreden, maar de route van de rally ging ook over de onverharde stukken uit de rallysprint. Deze zaten inmiddels vol sporen en kuilen. Waar Erik Wevers op zaterdag nog een op zwaarder terrein afgestelde Toyota Corolla WRC ophaalde om zijn nieuwe Ford Focus heel te houden, reed Mark van Eldik met hoger afgestelde asfalt settings van zijn bekende Subaru.



Op de eerste proeven reed Mark zoals vaak de snelste tijd. Een onschuldige spin zorgde even later voor wat tijdverlies. Nog voor Mark de leiding weer terug in handen kon nemen, gaf de motor, met meterslange vlammen uit de uitlaat, aan dat doorrijden geen optie was.

“Het weer was tegen de voorspellingen in prachtig, maar de proeven waren slopend. Door de hogere afstelling was de auto lastig te besturen als de tank leger werd. Toch hadden we er goed bijgezeten als de motor het gehouden had. Maar het blijft een mechanische sport…,” aldus Mark van Eldik.

Erik Wevers haalde zo eenvoudig zijn eerste winst van het seizoen binnen. Slechts 27 van de 44 deelnemers haalden de finish in deze slijtageslag.



LG Almere Rally: Tweede ronde Rallyclinic Dutch Open 2008:

Algemene gegevens
- 6 april 2008
- start en finish in Almere
- lengte van de rally: 253 km met 14 klassementsproeven (KP’s) over 131 km (10% onverhard)
- wisselend weer, af en toe droog, af en toe regen, circa 10 graden Celsius
- 44 deelnemers aan de start, 27 aan de finish

Uitslag
1. Erik Wevers-Jalmar van Weeren (NL, Toyota Corolla WRC, A8) 1.22.16
2. Jasper van den Heuvel-Martine Kolman (NL, Mitsubishi Lancer Evo 9, N4) + 3.30
3. John Temmink-Henk Jan Elbert (NL, Skoda Fabia WRC, A8) + 5.25
4. Johan Faes-Arie Lekkerkerker (NL, Mitsubishi Lancer Evo 9, N4) ) + 5.37
5. Martin van den Brink-Paul Neeskens (NL, Mitsubishi Lancer Evo 9, N4) ) + 6.04

Belangrijkste uitvallers
Evert Bolderheij-Sander Röling (NL, Mitsubishi Lancer Evo 9, N4) - KP 1 (crash)
René Kuipers-Erwin Mombaerts (NL-B, Subaru Impreza WRC, A8) - KP 4 (opgave)
Mark van Eldik-Michel Groenewoud (NL, Subaru Impreza WRC, A8) - KP 5 (motor)
Dennis Kuipers-Kees Hagman (NL, Peugeot 207 S2000, A7S) - KP 6 (motor)



Snelsten op de 14 klassementsproeven
Wevers 10 maal; Van Eldik 3 maal; Van den Heuvel 1 maal

Leiders in de wedstrijd
Van Eldik KP 1 t/m 3; Wevers KP 4 t/m 14

Stand Rallyclinic Dutch Open 2008
1. Wevers 194 punten; 2. Van den Heuvel 188; 3. Piepers 170; Van Eldik 100.

Volgende wedstrijd Euro Rally Challenge
18/19 april 2008, Hessen Rallye Vogelsberg (Duitsland)
Volgende wedstrijd Rallyclinic Dutch Open 2008
26 april 2008, Proflex Merwede Rally Hulst (Zeeuws Vlaanderen)

Voor meer foto's, zie ook gallery van Mark en Michel en de gallery van Edwin Schilt.
Hoe de rally verging voor Edwin Schilt lees je in Edwin's verslag.



 

MenMRally Partners