The empire strikes
back
Met de controverse rondom zijn inschrijving voor het
NK nog vers in het geheugen, was Mark van Eldik belust op sportieve revanche. In
Etten Leur reed hij weer zijn eerste evenement op Nederlandse bodem. De Exotic
Green Rally, waar Mark van Eldik en zijn navigator Michel Groenewoud in 2007 nog
het Nederlands kampioenschap binnen haalden, stond in het teken van een seconden
strijd tussen Mark van Eldik en Peter van Merksteijn Jr.
De vrijdagavond start met 7
proeven op een deels natte ondergrond. Ondanks een auto die niet 100% is
afgesteld, geven Mark en zijn navigator Michel Groenewoud meteen hun
visitekaartje af op de gladde proeven. De enige van de concurrenten die kan
volgen is Van Merksteijn, met zijn Ford Focus WRC 08. Hij is zelfs een enkele
keer sneller dan Mark, maar eindigt de dag met 11 seconden achterstand. De
leider in het NK Van den Heuvel is inmiddels uitgevallen met een geplofte motor.
Zaterdag zet de secondenstrijd zich voort. De proeventijden van Van
Merksteijn en Van Eldik liggen zelden meer dan een seconde uiteen, vaak zijn ze
zelfs gelijk. Toch verkleint Van Merksteijn langzaam maar zeker zijn achterstand,
om aan het eind van de middagetappe weer exact gelijk te staan met Van Eldik.
"We hebben behouden gereden, want de rally is nog lang. Het team maakt zich wat
zorgen over de koeling van de motor, waardoor we de motor iets teruggeschroefd
hebben.” analyseert Mark.
De "Nacht van Achtmaal" moest de beslissing
gaan brengen. De organisatie van de Exotic Green Rally heeft de traditie uit de
hoogtijdagen van de Nederlandse rallysport nieuw leven ingeblazen. De finale van
de rally speelt zich weer diep in de nacht af op de roemruchte proeven rondom
het dorpje Achtmaal. Drie proeven moeten elk drie keer verreden worden om te
bepalen wie van de rivalen met de grootste beker naar huis mag.
Op de
eerste doorkomst neemt Van Merksteijn op elke proef een seconde meer voorsprong
op de Montfoortse Subaru equipe. De tweede boucle geeft Van Eldik z'n auto wat
meer de sporen, waardoor hij op proef 20 de leiding in de rally weer terug in
handen neemt. Op proef 21 komt onverwacht een einde aan het secondengevecht. Van
Merksteijn moet opgeven met een afgebroken achterwiel.
De laatste
doorkomst rijdt Van Eldik op aankomen, om in de kleine uurtjes als eerste over
het erepodium te mogen rijden. Aan de meet is zijn voorsprong ruim twee minuten
op de sterk rijdende debutant Bernhard ten Brinke. Daarachter woedt een strijd
om de laatste podiumplek. Van Hoof en Temmink strijden tot de laatste meters,
waar Temmink 3 seconden over heeft op zijn rivaal.
De vijfde plek was
verdienstelijk voor Van Eldik's teamgenoot Edwin Schilt, die een heel
verdienstelijk debuut maakt in de oude WRC van Mark. Na een rustig begin reed
ook hij aan het eind van de rally structureel tijden in de top 3. Een
gelukkige Mark van Eldik: "Het was een erg zware rally. We hebben erg genoten
van de strijd met Peter, erg jammer dat hij moest opgeven. Maar we zijn erg blij
om weer bovenop het podium te mogen staan!"
Exotic Green
Rally
Algemene gegevens - 10 en 11 juli 2009, start in Etten-Leur, finish in
Achtmaal - lengte van de rally: 675 kilometer met 24 klassementsproeven
(KP’s) over 207 kilometer - bewolkt, vrijdagavond lichte regen, zaterdag
grotendeels droog, circa 15 en 20 graden Celsius - 56 deelnemers aan de
start, 39 aan de finish
Uitslag 1. Mark van
Eldik-Michel Groenewoud (NL, Subaru Impreza WRC S14, A8) 1.57.54 2.
Bernard ten Brinke-Hans van Goor
(NL, Ford Focus WRC 06, A8) + 2.19 3. John Temmink-Henk Jan Elbert (NL,
Subaru Impreza WRC S12, A8) + 4.03 4. Piet van Hoof-Niels Leermakers (NL,
Mitsubishi Lancer Evo 4, A8) + 4.06 5. Edwin Schilt-Pieter Verschuur (NL,
Subaru Impreza WRC S12b, A8) + 5.14 6. Gert Huzink-Aaldert Aaltink (NL, Skoda
Fabia WRC, A8) + 6.53 7. Ronald Leemans-Remco van Overdijk (NL, Mitsubishi
Lancer Evo 6, A8) + 7.22 8. Arjen de Koning-Hein Verschuuren (NL, Mitsubishi
Lancer Evo 7, A8) + 8.00 9. Henk Vossen-Johan Findhammer (NL, Mitsubishi
Lancer Evo 9, N4) + 9.24 10. Faron van Lieshout-Willie Kepser (NL, Ford
Escort WRC, A8) + 9.45
Belangrijkste uitvallers
Jasper van den Heuvel-Martine
Kolman (NL, Mitsubishi Lancer Evo 10, N4) – KP 1 (motor) Erik van Loon-Harmen
Scholtalbers (NL, Mitsubishi Lancer Evo 10, N4) – KP 5 (crash) Peter van
Merksteijn jr.-Eddy Chevaillier (NL-B, Ford Focus WRC 08, A8) – KP 21 (gebroken
achterwielophanging)
Snelsten op de klassementsproeven
Van Merksteijn jr. 15 (7 ex aequo); Van Eldik 12 maal (6 e.a,);
Van Hoof 2; Temmink 1; Ten Brinke 1 (e.a.)
Leiders in de
wedstrijd Van Eldik KP 1 t/m 15; Van Merksteijn jr.
KP 15 t/m 19; Van Eldik KP 20 t/m 24
|
|