The empire strikes back

Met de controverse rondom zijn inschrijving voor het NK nog vers in het geheugen, was Mark van Eldik belust op sportieve revanche. In Etten Leur reed hij weer zijn eerste evenement op Nederlandse bodem. De Exotic Green Rally, waar Mark van Eldik en zijn navigator Michel Groenewoud in 2007 nog het Nederlands kampioenschap binnen haalden, stond in het teken van een seconden strijd tussen Mark van Eldik en Peter van Merksteijn Jr.



De vrijdagavond start met 7 proeven op een deels natte ondergrond. Ondanks een auto die niet 100% is afgesteld, geven Mark en zijn navigator Michel Groenewoud meteen hun visitekaartje af op de gladde proeven. De enige van de concurrenten die kan volgen is Van Merksteijn, met zijn Ford Focus WRC 08. Hij is zelfs een enkele keer sneller dan Mark, maar eindigt de dag met 11 seconden achterstand. De leider in het NK Van den Heuvel is inmiddels uitgevallen met een geplofte motor.

Zaterdag zet de secondenstrijd zich voort. De proeventijden van Van Merksteijn en Van Eldik liggen zelden meer dan een seconde uiteen, vaak zijn ze zelfs gelijk. Toch verkleint Van Merksteijn langzaam maar zeker zijn achterstand, om aan het eind van de middagetappe weer exact gelijk te staan met Van Eldik. "We hebben behouden gereden, want de rally is nog lang. Het team maakt zich wat zorgen over de koeling van de motor, waardoor we de motor iets teruggeschroefd hebben.” analyseert Mark.

De "Nacht van Achtmaal" moest de beslissing gaan brengen. De organisatie van de Exotic Green Rally heeft de traditie uit de hoogtijdagen van de Nederlandse rallysport nieuw leven ingeblazen. De finale van de rally speelt zich weer diep in de nacht af op de roemruchte proeven rondom het dorpje Achtmaal. Drie proeven moeten elk drie keer verreden worden om te bepalen wie van de rivalen met de grootste beker naar huis mag.



Op de eerste doorkomst neemt Van Merksteijn op elke proef een seconde meer voorsprong op de Montfoortse Subaru equipe. De tweede boucle geeft Van Eldik z'n auto wat meer de sporen, waardoor hij op proef 20 de leiding in de rally weer terug in handen neemt. Op proef 21 komt onverwacht een einde aan het secondengevecht. Van Merksteijn moet opgeven met een afgebroken achterwiel.

De laatste doorkomst rijdt Van Eldik op aankomen, om in de kleine uurtjes als eerste over het erepodium te mogen rijden. Aan de meet is zijn voorsprong ruim twee minuten op de sterk rijdende debutant Bernhard ten Brinke. Daarachter woedt een strijd om de laatste podiumplek. Van Hoof en Temmink strijden tot de laatste meters, waar Temmink 3 seconden over heeft op zijn rivaal.

De vijfde plek was verdienstelijk voor Van Eldik's teamgenoot Edwin Schilt, die een heel verdienstelijk debuut maakt in de oude WRC van Mark. Na een rustig begin reed ook hij aan het eind van de rally structureel tijden in de top 3.
Een gelukkige Mark van Eldik: "Het was een erg zware rally. We hebben erg genoten van de strijd met Peter, erg jammer dat hij moest opgeven. Maar we zijn erg blij om weer bovenop het podium te mogen staan!"



Exotic Green Rally

Algemene gegevens
- 10 en 11 juli 2009, start in Etten-Leur, finish in Achtmaal
- lengte van de rally: 675 kilometer met 24 klassementsproeven (KP’s) over 207 kilometer
- bewolkt, vrijdagavond lichte regen, zaterdag grotendeels droog, circa 15 en 20 graden Celsius
- 56 deelnemers aan de start, 39 aan de finish

Uitslag
1. Mark van Eldik-Michel Groenewoud (NL, Subaru Impreza WRC S14, A8) 1.57.54
2. Bernard ten Brinke-Hans van Goor (NL, Ford Focus WRC 06, A8) + 2.19
3. John Temmink-Henk Jan Elbert (NL, Subaru Impreza WRC S12, A8) + 4.03
4. Piet van Hoof-Niels Leermakers (NL, Mitsubishi Lancer Evo 4, A8) + 4.06
5. Edwin Schilt-Pieter Verschuur (NL, Subaru Impreza WRC S12b, A8) + 5.14
6. Gert Huzink-Aaldert Aaltink (NL, Skoda Fabia WRC, A8) + 6.53
7. Ronald Leemans-Remco van Overdijk (NL, Mitsubishi Lancer Evo 6, A8) + 7.22
8. Arjen de Koning-Hein Verschuuren (NL, Mitsubishi Lancer Evo 7, A8) + 8.00
9. Henk Vossen-Johan Findhammer (NL, Mitsubishi Lancer Evo 9, N4) + 9.24
10. Faron van Lieshout-Willie Kepser (NL, Ford Escort WRC, A8) + 9.45

Belangrijkste uitvallers
Jasper van den Heuvel-Martine Kolman (NL, Mitsubishi Lancer Evo 10, N4) – KP 1 (motor)
Erik van Loon-Harmen Scholtalbers (NL, Mitsubishi Lancer Evo 10, N4) – KP 5 (crash)
Peter van Merksteijn jr.-Eddy Chevaillier (NL-B, Ford Focus WRC 08, A8) – KP 21 (gebroken achterwielophanging)

Snelsten op de klassementsproeven
Van Merksteijn jr. 15 (7 ex aequo); Van Eldik 12 maal (6 e.a,); Van Hoof 2; Temmink 1; Ten Brinke 1 (e.a.)

Leiders in de wedstrijd
Van Eldik KP 1 t/m 15; Van Merksteijn jr. KP 15 t/m 19; Van Eldik KP 20 t/m 24


MenMRally Partners