Genieten op Gravel in Duitsland

Mark en Michel hebben nog geen week na de overwinning in Barneveld de Duitse rallyliefhebbers versteld doen staan van hun geweldige rijstijl en de prachtige Mitsubishi Lancer. Uit angst dat de snelle Nederlanders de medailles voor de neuzen van de Duitse kampioenskandidaten zouden wegkapen, moesten zij buiten mededinging rijden. Dit weerhield ze er niet van om supersnelle tijden neer te zetten en voor veel spektakel te zorgen.

De tiende editie van de Lausitz Rally had hen verlokt om de 1000 km naar de oostgrens van Duitsland te overbruggen. Deze rally heeft in haar jonge bestaan een reputatie opgebouwd met fantastische - maar loodzware proeven. Als enige volledig onverharde rally van Duitsland trekt het grote publieksmassa's en veel deelnemers.



De troosteloze omgeving van de bruinkoolmijn had inmiddels gezelschap gekregen van zeker zo mistroostige weersomstandigheden. De regen en temperatuur van net boven het vriespunt maakten de werkomstandigheden voor de monteurs van ATM Motorsports niet prettiger. Maar de stemming bleef goed, de Mitsubishi gaf geen krimp en de werkzaamheden bleven beperkt tot de reguliere activiteiten.

Voor Mark maakte het weer de uitdaging alleen maar groter. De proeven lagen er zwaarder bij dan ooit, zeker nu de WRC's pas de proef opmochten nadat de Duitse top de paden al flink uitgereden had. Dit kan ook te ver gaan, zo bleek op proef 3. De ondergrond was door de omstandigheden zo slecht dat het niet verantwoord was om op snelheid te rijden.



Dat de Duitse zorgen terecht waren bewezen Mark en Michel op de proeven. Waren zij op de eerste proeven nog gehandicapt door de verslechterende omstandigheden, op de zaterdagproeven doken zij ruim onder de tijden van de lokale matadoren. "In Nederland rijden we de kleine stukken onverhard altijd met een asfalt afstelling. Een echte onderhard rally zoals Lausitz is andere koek. Hier hebben we de auto helemaal op aangepast. We hadden tijd nodig om in ons ritme te komen en te wennen aan de gravel setup van de Mitsubishi."

Op de eerste proef slaat Mark meteen een gat met Dennis Kuipers met de Skoda Fabia. Op de volgende proeven is het stuivertje wisselen tussen Mark en Dennis. Dennis' vader Rene is op ruimere afstand in gevecht met de Tsjech Korda voor plaats drie. Mark genoot met volle teugen: "Het zijn supersnelle proeven, met heerlijke jumps, topsnelheden tegen 200 kilometer per uur en een gemiddelde van 110. Op onverhard! Super uitdagend parcours, elke keer was het jammer dat we alweer bij de finish waren."



Op zaterdagmiddag neemt Mark meer afstand, totdat hij op proef 8 moet toezien hoe Dennis Kuipers langszij komt. "We moesten bijna een uur wachten voor de start, omdat er auto's voor ons vastzaten op de proef. Het viel niet mee om daarna nog te concentreren, dus we zijn een paar keer doorgeschoten en hebben de fans die in de kou stonden wat extra vermaakt. Maar het was een super belevenis. Zwaar voor het materiaal, maar de Lancer heeft zich prima gehouden. Steeds merkten we dat het nog veel harder kon: de beperkende factor waren we zelf." Kortom: een rally die smaakt naar meer.

 

MenMRally Partners