Genieten op Gravel in Duitsland
Mark en Michel hebben nog geen week na de overwinning in Barneveld de
Duitse rallyliefhebbers versteld doen staan van hun geweldige rijstijl
en de prachtige Mitsubishi Lancer. Uit angst dat de snelle Nederlanders
de medailles voor de neuzen van de Duitse kampioenskandidaten zouden
wegkapen, moesten zij buiten mededinging rijden. Dit weerhield ze er
niet van om supersnelle tijden neer te zetten en voor veel spektakel te
zorgen.
De tiende editie van de Lausitz Rally had hen verlokt om
de 1000 km naar de oostgrens van Duitsland te overbruggen. Deze rally
heeft in haar jonge bestaan een reputatie opgebouwd met fantastische -
maar loodzware proeven. Als enige volledig onverharde rally van
Duitsland trekt het grote publieksmassa's en veel deelnemers.
De
troosteloze omgeving van de bruinkoolmijn had inmiddels gezelschap
gekregen van zeker zo mistroostige weersomstandigheden. De regen en
temperatuur van net boven het vriespunt maakten de werkomstandigheden
voor de monteurs van ATM Motorsports niet prettiger. Maar de stemming
bleef goed, de Mitsubishi gaf geen krimp en de werkzaamheden bleven
beperkt tot de reguliere activiteiten.
Voor Mark maakte het weer
de uitdaging alleen maar groter. De proeven lagen er zwaarder bij dan
ooit, zeker nu de WRC's pas de proef opmochten nadat de Duitse top de
paden al flink uitgereden had. Dit kan ook te ver gaan, zo bleek op
proef 3. De ondergrond was door de omstandigheden zo slecht dat het niet
verantwoord was om op snelheid te rijden.
Dat de
Duitse zorgen terecht waren bewezen Mark en Michel op de proeven. Waren
zij op de eerste proeven nog gehandicapt door de verslechterende
omstandigheden, op de zaterdagproeven doken zij ruim onder de tijden van
de lokale matadoren. "In Nederland rijden we de kleine stukken onverhard
altijd met een asfalt afstelling. Een echte onderhard rally zoals
Lausitz is andere koek. Hier hebben we de auto helemaal op aangepast. We
hadden tijd nodig om in ons ritme te komen en te wennen aan de gravel
setup van de Mitsubishi."
Op de eerste proef slaat Mark meteen
een gat met Dennis Kuipers met de Skoda Fabia. Op de volgende proeven is
het stuivertje wisselen tussen Mark en Dennis. Dennis' vader Rene is op
ruimere afstand in gevecht met de Tsjech Korda voor plaats drie. Mark
genoot met volle teugen: "Het zijn supersnelle proeven, met heerlijke
jumps, topsnelheden tegen 200 kilometer per uur en een gemiddelde van
110. Op onverhard! Super uitdagend parcours, elke keer was het jammer
dat we alweer bij de finish waren."
Op
zaterdagmiddag neemt Mark meer afstand, totdat hij op proef 8 moet
toezien hoe Dennis Kuipers langszij komt. "We moesten bijna een uur
wachten voor de start, omdat er auto's voor ons vastzaten op de proef.
Het viel niet mee om daarna nog te concentreren, dus we zijn een paar
keer doorgeschoten en hebben de fans die in de kou stonden wat extra
vermaakt. Maar het was een super belevenis. Zwaar voor het materiaal,
maar de Lancer heeft zich prima gehouden. Steeds merkten we dat het nog
veel harder kon: de beperkende factor waren we zelf." Kortom: een rally
die smaakt naar meer.
|
|