Dos locos a Tenerife

Op Tenerife vergeten ze niet gauw meer wie Mark van Eldik is. Op het rallygekke eiland in de Atlantische oceaan stalen Mark en Michel de harten van ontelbare toeschouwers, getuige de vele handtekeningensessies en foto's met de fans. Met een snelle en spectaculaire rijstijl hebben zij de Nederlandse rallysport op de kaart gezet.


Het begon allemaal met een telefoontje van Juan Luis Cruz. Of hij de S14 van Mark kon huren voor de Rallye Isla Tenerife. En of Mark zin had om zelf ook te rijden. Een betere gelegenheid om 2009, het jaar van opnieuw plezier krijgen in de rallysport, af te sluiten is er niet.

De concurrentie is hevig. De lokale matadoren kennen elke meter van de wedstrijd en staan met passend materieel aan de start. Naast enkele WRC's staan ook kitcars en GT's zoals de Porsche's GT3, Ferrari 360 en Renault Clio V6 klaar om de Mitsubishi van Mark en de Subaru van Juan het vuur aan de schenen te leggen.

Met hulp van de burgemeester en de politie werd een weg afgezet om de bolides op punt te zetten tijdens een geimproviseerde shakedown. "De samenwerking met het team van Juan is geweldig, en ook de medewerking van de lokale autoriteiten is hartverwarmend. Ze zijn erg vereerd met de buitenlandse interesse en doen alles om het ons naar de zin te maken" licht Mark de voorbereiding toe.



Tijdens de verkenningen valt het Mark en Michel op hoe bijzonder de proeven zijn. "De omstandigheden hier zijn totaal anders dan in Nederland. Het lijkt een beetje op de proeven van de Spaanse WK wedstrijd in Catalunya, maar dan nog korter en bochtiger. De hoger gelegen proeven lagen tijdens verkennen in de wolken, wat de proef nog lastiger maakt".

De eerste boucle werd op vrijdagavond verreden, in het donker. Voor de start begint het ook nog te regenen op de gevaarlijkste proef, Arico, met diepe ravijnen en smalle bruggen. Dat de voorbereidingen niet voor niets zijn geweest blijkt uit de derde tijd die Mark hier op de klok zet, net voor teamgenoot Juan Luis Cruz. Op de andere proeven in de avond is het stuivertje wisselen met Cruz. Uiteindelijk weet Mark met een minimale voorsprong de podiumpositie vast te houden, zodat hij tevreden van de nachtrust kan gaan genieten. "We maakten ons wat zorgen over een controlelampje wat aanging op de eerste proef en we willen nog wat aanpassen in de afstelling. Verder gaat het boven verwachting!"


Op zaterdag gaat de strijd met Cruz onverminderd voort. De achterstand op Porsche rijder Concepción en tweede man Viera met zijn Ford Focus WRC lijkt onoverbrugbaar. Op het snelle, brede asfalt van 'Los Loros' komt ook de Ferrari van Martin even voorbij Mark, maar dat zet Mark een proef later weer recht met nog een tweede tijd op de proef. Met een scratch op proef 6 zorgt Cruz ervoor dat hij op een virtuele podiumpositie kan lunchen, met 3 seconden voorsprong op Mark.

De laatste boucle brengt de beslissing. Als Mark een lekke band oploopt op de voorlaatste proef gaat de strijd om de laatste podiumplek tussen Cruz en de op stoom gekomen Ferraris van Martin en voormalig WRC fabriekspiloot Dani Sola. Uiteindelijk moet Cruz genoegen nemen met de vierde plek, tussen de Ferrari's. Een slippertje in de allerlaatste bocht van de rally zorgt ervoor dat Mark en Michel achterwaards over de finish komen, terwijl het publiek uit zijn dak gaat. "Een mooiere afsluiter van het seizoen kun je niet wensen. Jammer van de lekke band, maar met dit publiek zijn we dat snel weer vergeten. Wat een feest maken ze ervan!"



Na het feestelijk onthaal op het podium, krijgt Mark nog één keer op de banken door met de Mitsubishi ook het asfalt van de boulevard van Santa Cruz te voorzien van zijn handtekening. Want Tenerife heeft ook Mark, Michel en de rest van het team in het hart geraakt. We'll be back!

MenMRally Partners