Dos locos a Tenerife
Op Tenerife vergeten ze niet
gauw meer wie Mark van Eldik is. Op het rallygekke eiland in de Atlantische
oceaan stalen Mark en Michel de harten van ontelbare toeschouwers,
getuige de vele handtekeningensessies en foto's met de fans. Met een
snelle en spectaculaire rijstijl hebben zij de Nederlandse rallysport op
de kaart gezet.
Het begon allemaal met een telefoontje van Juan
Luis Cruz. Of hij de S14 van Mark kon huren voor de Rallye Isla
Tenerife. En of Mark zin had om zelf ook te rijden. Een betere
gelegenheid om 2009, het jaar van opnieuw plezier krijgen in de
rallysport, af te sluiten is er niet.
De concurrentie is hevig. De
lokale matadoren kennen elke meter van de wedstrijd en staan met passend
materieel aan de start. Naast enkele WRC's staan ook kitcars en GT's
zoals de Porsche's GT3, Ferrari 360 en Renault Clio V6 klaar om de
Mitsubishi van Mark en de Subaru van Juan het vuur aan de schenen te
leggen.
Met hulp van de burgemeester en de politie werd een
weg afgezet om de bolides op punt te zetten tijdens een geimproviseerde
shakedown. "De samenwerking met het team van Juan is geweldig, en ook de
medewerking van de lokale autoriteiten is hartverwarmend. Ze zijn erg
vereerd met de buitenlandse interesse en doen alles om het ons naar de
zin te maken" licht Mark de voorbereiding toe.
Tijdens de verkenningen valt het
Mark en Michel op hoe bijzonder de proeven zijn. "De omstandigheden hier
zijn totaal anders dan in Nederland. Het lijkt een beetje op de proeven
van de Spaanse WK wedstrijd in Catalunya, maar dan nog korter en
bochtiger. De hoger gelegen proeven lagen tijdens verkennen in de wolken,
wat de proef nog lastiger maakt".
De eerste boucle werd op vrijdagavond verreden, in
het donker. Voor de start begint het ook nog te regenen op de
gevaarlijkste proef, Arico, met diepe ravijnen en smalle bruggen. Dat de
voorbereidingen niet voor niets zijn geweest blijkt uit de derde tijd
die Mark hier op de klok zet, net voor teamgenoot Juan Luis Cruz. Op de
andere proeven in de avond is het stuivertje wisselen met Cruz.
Uiteindelijk weet Mark met een minimale voorsprong de podiumpositie vast
te houden, zodat hij tevreden van de nachtrust kan gaan genieten. "We
maakten ons wat zorgen over een controlelampje wat aanging op de eerste
proef en we willen nog wat aanpassen in de afstelling. Verder gaat het
boven verwachting!"
Op zaterdag gaat de strijd met
Cruz onverminderd voort. De achterstand op Porsche rijder Concepción en
tweede man Viera met zijn Ford Focus WRC lijkt onoverbrugbaar. Op het
snelle, brede asfalt van 'Los Loros' komt ook de Ferrari van Martin even
voorbij Mark, maar dat zet Mark een proef later weer recht met nog een
tweede tijd op de proef. Met een scratch op proef 6 zorgt Cruz ervoor
dat hij op een virtuele podiumpositie kan lunchen, met 3 seconden
voorsprong op Mark.
De laatste boucle brengt de beslissing. Als Mark
een lekke band oploopt op de voorlaatste proef gaat de strijd om de
laatste podiumplek tussen Cruz en de op stoom gekomen Ferraris van
Martin en voormalig WRC fabriekspiloot Dani Sola. Uiteindelijk moet Cruz
genoegen nemen met de vierde plek, tussen de Ferrari's. Een slippertje
in de allerlaatste bocht van de rally zorgt ervoor dat Mark en Michel
achterwaards over de finish komen, terwijl het publiek uit zijn dak gaat.
"Een mooiere afsluiter van het seizoen kun je niet wensen. Jammer van de
lekke band, maar met dit publiek zijn we dat snel weer vergeten. Wat een
feest maken ze ervan!"
Na het feestelijk onthaal op het podium, krijgt
Mark nog één keer op de banken door met de Mitsubishi ook het asfalt van
de boulevard van Santa Cruz te voorzien van zijn handtekening. Want
Tenerife heeft ook Mark, Michel en de rest van het team in het hart
geraakt. We'll be back! |
|