Survival of the Fittest voor Edwin Schilt in
Duitsland
In
de aanloop naar het weekeinde van 20 augustus
streek het gehele WRC circus neer in het Duitse Trier. De
ADAC Deutschland Rallye.
de belangrijkste rally-afspraak van Europa,
is traditioneel zeer geliefd bij Nederlandse rally equipes. Aangezien
het waarschijnlijk de laatste keer is dat een traditionele WRC´s worden
toegelaten, besloot Edwin Schilt om zijn WK debuut te maken in Trier,
met Jacco de Kluijver in de hotseat.
Voor de equipes werd het een
lange week, met al op de maandag de administratieve nazichten. Op
dinsdag begonnen de verkenningen, wat al een pittige klus was. Aangezien
Edwin nog geen meter in de wijnranken had gereden, werd er met blanco
papier begonnen en werd het een race tegen de klok om alles op tijd in
een leesbaar en rally klaar format te krijgen. Deze wedstrijd is van een
heel ander kaliber dan de Nederlandse wedstrijden!
Donderdag werd tijdens de shakedown de auto op punt gezet. In samenwerking met de
engineers van Prodrive begon het goede gevoel te groeien bij Edwin. Er
werden nette tijden geklokt. Het echte rallygevoel kwam die avond
tijdens de ceremoniele start midden in het centrum van Trier, waar Edwin
en Jacco door een uitzinnige menigte worden teams begroet.
Vrijdag 20 augustus 2010
Onder een stralende zon gaan onze helden op
weg naar de eerste boucle van 3 proeven. 60 kilometer wijnranken liggen
te wachten. Helaas worden de eerste twee proeven geneutraliseerd wegens
ongevallen. Het moest dan maar gaan gebeuren op proef Moselland, gelijk
de meest uitdagende van de drie. Edwin besloot eerst de kat uit de boom
te kijken. Al na 4 kilometer sloeg het hart in de keel toen een andere
deelnemer tegengesteld over de proef kwam rijden. Een harde touche met
een stoep en een hartslag van over de 200 waren het gevolg. Toch werd de
finish gehaald.
In de
middagetappe gingen de "Cobra Boys" voortvarend van start. Maar 2
kilometer voor de finish van KP5 sloeg het noodlot toe en kwam de Subaru
hard in aanraking met een vangrail. Op het eerste gezicht leek de rally
afgelopen, maar nadat de engineer ter plaatste was gekomen leek het
vooral plaatwerkschade te zijn. Vervolgens kwam de ware aard van het M&MRally
team naar boven. De auto werd terug gebracht naar de service waarna 15
man zich op en onder de auto wierpen om deze op tijd voor een herstart
in het SupeRally systeem klaar te krijgen. Zij leveren een geweldige
prestatie, waardoor al om half een het verlossende bericht Edwin en
Jacco bereikt dat de auto in het Parc Ferme was geplaatst.
Zaterdag 21 augustus 2010
Wakker worden met de zon in het gezicht, en met een
glimlach op het gezicht. Als Edwin en Jacco het Parc Ferme betreden
moeten ze eens goed kijken waar de schade nu eigenlijk zat, want bijna
alle sporen van de touche zijn uitgewist door de monteurs.
Vandaag staan er eerst 3 proeven op het programma die wat dichter staan
bij hetgeen we gewend zijn in Nederland, gevolgd door een geweldige
sloper: De Panzerplatte. Deze monsterproef van maar liefst 48 kilometer
over een militair oefenterrein, kent ontelbare verschillende soorten
ondergrond, en in iedere hoek het gevaar van de "hinkelsteinen". Dit
zijn stenen die als bochtafzetting worden gebruikt om tanks op het
juiste pad te houden. Een ware beproeving voor mens en machine, zeker
wanneer deze moet worden afgewerkt met temperaturen van over de dertig
graden.
De eerste boucle van 3 proeven wordt met hele snelle tijden afgelegd
zonder noemenswaardige problemen of risico's. Edwin rijdt een behoorlijk
tempo met marge. Dat geeft een goed gevoel voor de middag versie. Maar
eerst nog "even" de Panzerplatte afwerken.
Dat dit een listige
proef is blijkt al snel. Onderweg moet meermalen snelheid worden
teruggenomen omdat collega deelnemers in de problemen zijn geraakt.
Uiteindelijk worden Edwin en Jacco in de laatste sectie naar de finish
tot stoppen gemaand vanwege een zwaar ongeval van Nederlandse collega's
Jasper van den Heuvel en Martine Kolman. Later blijkt gelukkig dat hun
verwondingen alleszins mee vallen - we hopen ze weer snel in blakende
gezondheid te ontmoeten op de rallypaden.
Terug op de service
wordt de auto klaar gemaakt voor de tweede boucle van drie proeven.
Edwin besluit een tandje bij te zetten. De tijden die worden neer gezet
op de eerste drie middagproeven zijn bijzonder competitief. Dit stemt de
burger positief. Op het traject terug naar het service terrein krijgt de
Subaru echter koelingsproblemen. Op de service wordt een gaatje
geconstateerd in de radiateur waardoor veel koelwater wordt verloren.
Helaas staat er maar een korte service gepland waar alleen onderdelen
mogen worden gebruikt die zijn meegevoerd in de auto. Opgave voor de
laatste proef van de dag in onvermijdelijk. Een enorme domper voor het
gehele team, zeker gezien de opmars waar zij mee bezig waren.
De servicecrew gaat snel aan de slag als de auto wordt terug gebracht in
de service, want gelukkig mag ook de laatste dag nog worden gestart
volgens het SupeRally systeem, zij het met een straftijd.
Zondag 22
augustus 2010
Op de laatste dag van de rally staan nog 4 serieuze
proeven tussen de wijnranken op het menu en een showproef in het centrum
van Trier. Edwin gaat er eens goed voor zitten. Zonder overmatige
risico's worden de proefkilometers afgewerkt. Twee maal moeten
met een prachtige inhaalactie de voor Edwin en Jacco gestartte
deelnemers worden ingehaald. Goede tijden en een brede glimlach op de
gezichten zijn het gevolg.
De tweede omloop van de twee proeven gaat nog een stukje harder. Edwin
knabbelt nog eens 40 seconden af van zijn toch al goede tijden, als
bewijs dat 3 dagen rijden van deze proeven heel veel lering heeft
gebracht.
Op de laatste proef in
Trier worden de rijders om de 10 seconden afgevuurd. De Cobra Subaru is
ingedeeld in een langzame groep. Iedereen is gewaarschuwd voor de snelle
Subaru, maar helaas vergeet 1 deelnemer in de spiegels te kijken. Er
volgt er een kleine touche tijdens een magnifieke inhaalactie, maar
gelukkig komen beide teams verder ongeschonden uit de strijd.
Als 36e algemeen uit een startveld van 78 teams mogen Edwin en Jacco het
finishpodium in Trier betreden. Na alles wat zij hebben meegemaakt mogen
ze daar dik tevreden mee zijn. De tijden die op de proeven waren goed en
beiden hebben veel geleerd. Dit zullen zij later in dit seizoen laten
zijn op Nederlandse bodem!
Edwin en Jacco zijn bijzonder veel
dank verschuldigd aan het serviceteam van ATM Motorsports en natuurlijk
ook aan de hun ondersteunende bedrijven : Cobra Suspension, SRS
Servicediensten, BMC Betonstaal, Colle Rental & Sales, Gibas, Peet Borst
bandentechniek, Geeve Hydraulics, DGV Olien, Versluys Accountancy en
Elmar Metaal.
|
|