Survival of the Fittest voor Edwin Schilt in Duitsland

In de aanloop naar het weekeinde van 20 augustus streek het gehele WRC circus neer in het Duitse Trier. De ADAC Deutschland Rallye. de belangrijkste rally-afspraak van Europa, is traditioneel zeer geliefd bij Nederlandse rally equipes. Aangezien het waarschijnlijk de laatste keer is dat een traditionele WRC´s worden toegelaten, besloot Edwin Schilt om zijn WK debuut te maken in Trier, met Jacco de Kluijver in de hotseat.

Voor de equipes werd het een lange week, met al op de maandag de administratieve nazichten. Op dinsdag begonnen de verkenningen, wat al een pittige klus was. Aangezien Edwin nog geen meter in de wijnranken had gereden, werd er met blanco papier begonnen en werd het een race tegen de klok om alles op tijd in een leesbaar en rally klaar format te krijgen. Deze wedstrijd is van een heel ander kaliber dan de Nederlandse wedstrijden!

Donderdag werd tijdens de shakedown de auto op punt gezet. In samenwerking met de engineers van Prodrive begon het goede gevoel te groeien bij Edwin. Er werden nette tijden geklokt. Het echte rallygevoel kwam die avond tijdens de ceremoniele start midden in het centrum van Trier, waar Edwin en Jacco door een uitzinnige menigte worden teams begroet.

Vrijdag 20 augustus
2010

Onder een stralende zon gaan onze helden op weg naar de eerste boucle van 3 proeven. 60 kilometer wijnranken liggen te wachten. Helaas worden de eerste twee proeven geneutraliseerd wegens ongevallen. Het moest dan maar gaan gebeuren op proef Moselland, gelijk de meest uitdagende van de drie. Edwin besloot eerst de kat uit de boom te kijken. Al na 4 kilometer sloeg het hart in de keel toen een andere deelnemer tegengesteld over de proef kwam rijden. Een harde touche met een stoep en een hartslag van over de 200 waren het gevolg. Toch werd de finish gehaald.



In de middagetappe gingen de "Cobra Boys" voortvarend van start. Maar 2 kilometer voor de finish van KP5 sloeg het noodlot toe en kwam de Subaru hard in aanraking met een vangrail. Op het eerste gezicht leek de rally afgelopen, maar nadat de engineer ter plaatste was gekomen leek het vooral plaatwerkschade te zijn. Vervolgens kwam de ware aard van het M&MRally team naar boven. De auto werd terug gebracht naar de service waarna 15 man zich op en onder de auto wierpen om deze op tijd voor een herstart in het SupeRally systeem klaar te krijgen. Zij leveren een geweldige prestatie, waardoor al om half een het verlossende bericht Edwin en Jacco bereikt dat de auto in het Parc Ferme was geplaatst.


Zaterdag 21 augustus
2010

Wakker worden met de zon in het gezicht, en met een glimlach op het gezicht. Als Edwin en Jacco het Parc Ferme betreden moeten ze eens goed kijken waar de schade nu eigenlijk zat, want bijna alle sporen van de touche zijn uitgewist door de monteurs.

Vandaag staan er eerst 3 proeven op het programma die wat dichter staan bij hetgeen we gewend zijn in Nederland, gevolgd door een geweldige sloper: De Panzerplatte. Deze monsterproef van maar liefst 48 kilometer over een militair oefenterrein, kent ontelbare verschillende soorten ondergrond, en in iedere hoek het gevaar van de "hinkelsteinen". Dit zijn stenen die als bochtafzetting worden gebruikt om tanks op het juiste pad te houden. Een ware beproeving voor mens en machine, zeker wanneer deze moet worden afgewerkt met temperaturen van over de dertig graden.


De eerste boucle van 3 proeven wordt met hele snelle tijden afgelegd zonder noemenswaardige problemen of risico's. Edwin rijdt een behoorlijk tempo met marge. Dat geeft een goed gevoel voor de middag versie. Maar eerst nog "even" de Panzerplatte afwerken.

Dat dit een listige proef is blijkt al snel. Onderweg moet meermalen snelheid worden teruggenomen omdat collega deelnemers in de problemen zijn geraakt. Uiteindelijk worden Edwin en Jacco in de laatste sectie naar de finish tot stoppen gemaand vanwege een zwaar ongeval van Nederlandse collega's Jasper van den Heuvel en Martine Kolman. Later blijkt gelukkig dat hun verwondingen alleszins mee vallen - we hopen ze weer snel in blakende gezondheid te ontmoeten op de rallypaden.

Terug op de service wordt de auto klaar gemaakt voor de tweede boucle van drie proeven. Edwin besluit een tandje bij te zetten. De tijden die worden neer gezet op de eerste drie middagproeven zijn bijzonder competitief. Dit stemt de burger positief. Op het traject terug naar het service terrein krijgt de Subaru echter koelingsproblemen. Op de service wordt een gaatje geconstateerd in de radiateur waardoor veel koelwater wordt verloren. Helaas staat er maar een korte service gepland waar alleen onderdelen mogen worden gebruikt die zijn meegevoerd in de auto. Opgave voor de laatste proef van de dag in onvermijdelijk. Een enorme domper voor het gehele team, zeker gezien de opmars waar zij mee bezig waren.

De servicecrew gaat snel aan de slag als de auto wordt terug gebracht in de service, want gelukkig mag ook de laatste dag nog worden gestart volgens het SupeRally systeem, zij het met een straftijd.

Zondag 22 augustus
2010

Op de laatste dag van de rally staan nog 4 serieuze proeven tussen de wijnranken op het menu en een showproef in het centrum van Trier. Edwin gaat er eens goed voor zitten. Zonder overmatige risico's worden de proefkilometers afgewerkt. Twee maal moet
en met een prachtige inhaalactie de voor Edwin en Jacco gestartte deelnemers worden ingehaald. Goede tijden en een brede glimlach op de gezichten zijn het gevolg.

De tweede omloop van de twee proeven gaat nog een stukje harder. Edwin knabbelt nog eens 40 seconden af van zijn toch al goede tijden, als bewijs dat 3 dagen rijden van deze proeven heel veel lering heeft gebracht.

Op de laatste proef in Trier worden de rijders om de 10 seconden afgevuurd. De Cobra Subaru is ingedeeld in een langzame groep. Iedereen is gewaarschuwd voor de snelle Subaru, maar helaas vergeet 1 deelnemer in de spiegels te kijken. Er volgt er een kleine touche tijdens een magnifieke inhaalactie, maar gelukkig komen beide teams verder ongeschonden uit de strijd.

Als 36e algemeen uit een startveld van 78 teams mogen Edwin en Jacco het finishpodium in Trier betreden. Na alles wat zij hebben meegemaakt mogen ze daar dik tevreden mee zijn. De tijden die op de proeven waren goed en beiden hebben veel geleerd. Dit zullen zij later in dit seizoen laten zijn op Nederlandse bodem!

Edwin en Jacco zijn bijzonder veel dank verschuldigd aan het serviceteam van ATM Motorsports en natuurlijk ook aan de hun ondersteunende bedrijven : Cobra Suspension, SRS Servicediensten, BMC Betonstaal, Colle Rental & Sales, Gibas, Peet Borst bandentechniek, Geeve Hydraulics, DGV Olien, Versluys Accountancy en Elmar Metaal.

MenMRally Partners