Van Eldik houdt
Nederlandse titelstrijd open in Belgie
De East Belgian Rally werd een
pechweekend voor de MenMRally equipes. Bert de Jong moest opgeven met
schade aan de wielophanging en Mark van Eldik verloor meer den een
kwartier in een greppel.
Door het wegvallen van de Nederland
Rally kwam dit jaar een tweede Belgische rally op de Nederlandse
kampioenschapskalender terecht. Na een afwezigheid van een aantal jaren
stond de East Belgian Rally weer op de Belgische kalender, en dit keer
dus ook op de Nederlandse. Rondom Sankt Vith zijn 5 proeven uitgezet
over het platteland en door de dorpen van de 'Belgische Eifel', die elk
2 of 3 keer verreden werden.
Tijdens de verkenningen werd al
duidelijk dat deze rally zo mogelijk nog lastiger zou worden dan de
eerdere rallies in Belgie: nog bochtiger, nog smaller en nog sneller.
Bert en Ton stonden zoals gebruikelijk met de zwarte Mad-Croc Mitsubishi
aan de start, terwijl Mark en Robin voor het eerst in maanden ook de
Mitsubishi Lancer WRC van stal haalden. Zij trokken ten strijde tegen de
Nederlandse top onder leiding Huzink, Kamphuis en de leider in het
Nederlands kampioenschap Van Loon.
Van de Belgische toppers
hadden Tsjoen en Debackere afgezegd, terwijl Snijers als gastrijder van
de Nederlandse Nissan cup met een minder snelle auto niet meteen tot de
concurrenten gerekend werd. Wel van de partij waren Casier met de snelle
Ford van Tsjoen, Lietaer en thuisrijder Neuville die een minder snelle
S2000 Peugeot moest zien te compenseren met zijn kennis van de proeven.
Dat de proeven inderdaad lastig zijn, blijkt al snel. Bert de Jong's
ziet zijn vaste strijdmakker Gert Huzink al na 100 meter naast de proef
staan. Maar ook Bert zelf haalt het einde van de proef niet: "In een
snelle rechterbocht gleed de auto van achter iets weg. Ik kon 'm
gemakkelijk opvangen, maar had daarbij een stukje van de berm nodig. 99
van de 100 keer is dat geen probleem, maar precies hier stond een
boomstronk waar het linker voorwiel achter bleef hangen." Verder rijden
met de beschadigde voorwielophanging had geen zin.", legt Bert zijn
eerste 'off' sinds zijn rentree uit.
Mark start daarentegen
sterk, met een tweede tijd op proef 1. Op de tweede proef schiet hij
even een wei in en verliest hij 20 seconden. Na drie proeven rijdt hij
op plek drie de eerste service in: "De proeven zijn technisch, snel en
vreselijk uitdagend. Het gaat best redelijk, op een klein uitstapje na",
vat Mark de stand snel samen als hij zich opmaakt voor de volgende
proeven.
Twee proeven later, bij de volgende service spreekt het
gezicht van Robin Buysmans boekdelen: "Het loopt niet. Mark zit niet
lekker in de auto en we hebben problemen met de grip." Casier ligt
inmiddels comfortabel op kop, gevolgd door het vechtend trio waar Mark
deel van uitmaakt, met Neuville en Van Loon. Slechts zeven seconden
scheiden de drie kemphanen, dus als het tij gekeerd kan worden is het
podium binnen handbereik.
De volgende proef gaat het echter mis.
In een snelle rechter bocht glijdt de auto te ver naar buiten en schiet
de auto een diepe sloot in. De situatie lijkt hopeloos, maar geholpen
door het enthousiaste publiek slagen Mark en Robin er na zestien minuten
in om de auto toch vrij te krijgen. Vanaf een twee-na-laatste plek
zetten zij de achtervolging in. Op de service werd de auto met vereende
krachten opgelapt voor de laatste 5 proeven van de rally. Met een reeks
van 3e en 4e plekken haalt Mark nog 40 concurrenten in, waarmee hij zijn
kansen voor het Nederlands kampioenschap nipt in stand houdt.
"In plaats van het Erik van Loon moeilijk te maken, hebben we het
vandaag vooral onszelf lastig gemaakt. Nadat we uit de sloot gekomen
zijn, hebben we gereden voor wat we waard zijn, om in de race te blijven
voor het Nederlands kampioenschap. Ik ben blij dat dit gelukt is, maar
het brengt wel een luxe probleem met zich mee: Met alle respect voor de
Hengelo Rally, we verheugen ons er al jaren op om de prachtige proeven
van de Condroz Rally te kunnen rijden, die in hetzelfde weekend verreden
wordt. Elke keer komt er iets tussen.... We gaan er nog een paar
nachtjes over slapen, en eerst komend weekend de Lausitz Rally rijden in
Duitsland."
East Belgian Rally, 9 oktober 2010 Start en finish
in Sankt Vith 344 kilometer met 13 klassementsproeven (KP’s) over
147 km Droog en zonnig nazomerweer, maximaal circa 20 graden Celsius
103 deelnemers aan de start, 68 aan de finish
Uitslag 1.
Bernd Casier-Francis Caesemaeker (B, Ford Focus WRC 08, A8) 1.19.47,0
2. Thierry Neuville-Nicolas Klinger (B, Peugeot 207 S2000, S2000) +
1.32,1 3. Erik van Loon-Harmen Scholtalbers (Ford Focus WRC 08, A8) +
3.15,0 4. Alexandre Romain-Frederic Miclotte (B, Mitsubishi Lancer
Evo X, N4) + 5.58,6
43. Mark van Eldik-Robin Buysmans (NL,
Mitsubishi Lancer WRC 05, A8) + 19.20,6
Belangrijkste uitvallers
Gert Huzink-Kees Hagman (NL, Subaru Impreza WRC S12, A8) – KP 1 (van de
weg) Bert de Jong-Ton Hillen (NL, Mitsubishi Lancer WRC 05, A8) – KP
1 Piet van Hoof-Niels Leermakers (NL, Mitsubishi Lancer Evo IV, R12)
– KP 1 Timo van der Marel-Annemieke Hulzebos (NL, Mitsubishi Lancer
Evo 9, N4) – na KP 3 (motorische problemen)
Snelsten op de
klassementsproeven Casier 13 maal
Leiders in de wedstrijd
Casier KP 1 t/m 13
Stand Rallyclinic Dutch Open 2010 1. Van
Loon 395 punten; 2. Van Eldik 288; 3. Van Hoof en Bolhaar 210; 5. Van
der Marel 205; 6. Ten Brinke 200; 7. De Jong 175; 8. Kobus 167; 9.
Swaanen 158; 10. De Koning 152
|
|