Domme pech voor Bert en Ton in Belgie

De East Belgian Rally werd een pechweekend voor de MenMRally equipes. Bert de Jong moest opgeven met schade aan de wielophanging en Mark van Eldik verloor meer den een kwartier in een greppel.

Door het wegvallen van de Nederland Rally kwam dit jaar een tweede Belgische rally op de Nederlandse kampioenschapskalender terecht. Na een afwezigheid van een aantal jaren stond de East Belgian Rally weer op de Belgische kalender, en dit keer dus ook op de Nederlandse. Rondom Sankt Vith zijn 5 proeven uitgezet over het platteland en door de dorpen van de 'Belgische Eifel', die elk 2 of 3 keer verreden werden.

Tijdens de verkenningen werd al duidelijk dat deze rally zo mogelijk nog lastiger zou worden dan de eerdere rallies in Belgie: nog bochtiger, nog smaller en nog sneller. Bert en Ton stonden zoals gebruikelijk met de zwarte Mad-Croc Mitsubishi aan de start, terwijl Mark en Robin voor het eerst in maanden ook de Mitsubishi Lancer WRC van stal haalden. Zij trokken ten strijde tegen de Nederlandse top onder leiding Huzink, Kamphuis en de leider in het Nederlands kampioenschap Van Loon.

Van de Belgische toppers hadden Tsjoen en Debackere afgezegd, terwijl Snijers als gastrijder van de Nederlandse Nissan cup met een minder snelle auto niet meteen tot de concurrenten gerekend werd. Wel van de partij waren Casier met de snelle Ford van Tsjoen, Lietaer en thuisrijder Neuville die een minder snelle S2000 Peugeot moest zien te compenseren met zijn kennis van de proeven.

Dat de proeven inderdaad lastig zijn, blijkt al snel. Bert de Jong's ziet zijn vaste strijdmakker Gert Huzink al na 100 meter naast de proef staan. Maar ook Bert zelf haalt het einde van de proef niet: "In een snelle rechterbocht gleed de auto van achter iets weg. Ik kon 'm gemakkelijk opvangen, maar had daarbij een stukje van de berm nodig. 99 van de 100 keer is dat geen probleem, maar precies hier stond een boomstronk waar het linker voorwiel achter bleef hangen." Verder rijden met de beschadigde voorwielophanging had geen zin.", legt Bert zijn eerste 'off' sinds zijn rentree uit.

Mark start daarentegen sterk, met een tweede tijd op proef 1. Op de tweede proef schiet hij even een wei in en verliest hij 20 seconden. Na drie proeven rijdt hij op plek drie de eerste service in: "De proeven zijn technisch, snel en vreselijk uitdagend. Het gaat best redelijk, op een klein uitstapje na", vat Mark de stand snel samen als hij zich opmaakt voor de volgende proeven.

Twee proeven later, bij de volgende service spreekt het gezicht van Robin Buysmans boekdelen: "Het loopt niet. Mark zit niet lekker in de auto en we hebben problemen met de grip." Casier ligt inmiddels comfortabel op kop, gevolgd door het vechtend trio waar Mark deel van uitmaakt, met Neuville en Van Loon. Slechts zeven seconden scheiden de drie kemphanen, dus als het tij gekeerd kan worden is het podium binnen handbereik.

De volgende proef gaat het echter mis. In een snelle rechter bocht glijdt de auto te ver naar buiten en schiet de auto een diepe sloot in. De situatie lijkt hopeloos, maar geholpen door het enthousiaste publiek slagen Mark en Robin er na zestien minuten in om de auto toch vrij te krijgen. Vanaf een twee-na-laatste plek zetten zij de achtervolging in. Op de service werd de auto met vereende krachten opgelapt voor de laatste 5 proeven van de rally. Met een reeks van 3e en 4e plekken haalt Mark nog 40 concurrenten in, waarmee hij zijn kansen voor het Nederlands kampioenschap nipt in stand houdt.

"In plaats van het Erik van Loon moeilijk te maken, hebben we het vandaag vooral onszelf lastig gemaakt. Nadat we uit de sloot gekomen zijn, hebben we gereden voor wat we waard zijn, om in de race te blijven voor het Nederlands kampioenschap. Ik ben blij dat dit gelukt is, maar het brengt wel een luxe probleem met zich mee: Met alle respect voor de Hengelo Rally, we verheugen ons er al jaren op om de prachtige proeven van de Condroz Rally te kunnen rijden, die in hetzelfde weekend verreden wordt. Elke keer komt er iets tussen.... We gaan er nog een paar nachtjes over slapen, en eerst komend weekend de Lausitz Rally rijden in Duitsland."

East Belgian Rally, 9 oktober 2010
Start en finish in Sankt Vith
344 kilometer met 13 klassementsproeven (KP’s) over 147 km
Droog en zonnig nazomerweer, maximaal circa 20 graden Celsius
103 deelnemers aan de start, 68 aan de finish

Uitslag
1. Bernd Casier-Francis Caesemaeker (B, Ford Focus WRC 08, A8) 1.19.47,0
2. Thierry Neuville-Nicolas Klinger (B, Peugeot 207 S2000, S2000) + 1.32,1
3. Erik van Loon-Harmen Scholtalbers (Ford Focus WRC 08, A8) + 3.15,0
4. Alexandre Romain-Frederic Miclotte (B, Mitsubishi Lancer Evo X, N4) + 5.58,6

43. Mark van Eldik-Robin Buysmans (NL, Mitsubishi Lancer WRC 05, A8) + 19.20,6

Belangrijkste uitvallers
Gert Huzink-Kees Hagman (NL, Subaru Impreza WRC S12, A8) – KP 1 (van de weg)
Bert de Jong-Ton Hillen (NL, Mitsubishi Lancer WRC 05, A8) – KP 1
Piet van Hoof-Niels Leermakers (NL, Mitsubishi Lancer Evo IV, R12) – KP 1
Timo van der Marel-Annemieke Hulzebos (NL, Mitsubishi Lancer Evo 9, N4) – na KP 3 (motorische problemen)

Snelsten op de klassementsproeven
Casier 13 maal

Leiders in de wedstrijd
Casier KP 1 t/m 13

Stand Rallyclinic Dutch Open 2010
1. Van Loon 395 punten; 2. Van Eldik 288; 3. Van Hoof en Bolhaar 210; 5. Van der Marel 205; 6. Ten Brinke 200; 7. De Jong 175; 8. Kobus 167; 9. Swaanen 158; 10. De Koning 152

MenMRally Partners

Mad-Croc Racing Shop