Secondenstrijd in Hellendoorn

Met vrijwel de hele Nederlandse top, prachtige proeven met historie en onberekenbaar weer, waren alle ingrediënten aanwezig voor het rallyhoogtepunt van het jaar. Een thriller werd het, die de status van Hellendoorn als grootste rallyklassieker van Nederland weer bevestigt.



Naast Mark en zijn grootste rivaal voor het Nederlands kampioenschap, Erik van Loon, traden ook regerend kampioen Bernhard ten Brinke en vader en zoon Kuipers aan, allen met de meest recente WRC's. En natuurlijk Marks teamgenoten Bert de Jong en Edwin Schilt - voor de gelegenheid aangevuld met één van Nederlands´ toptalenten Timo van der Marel.

De strijd werd gestreden in de bakermat van de Nederlandse rallywereld, rondom Den Ham, Hellendoorn en Rijssen, op de proeven van de voormalige Golden Tulip Rally.

In tegenstelling tot de afgelopen jaren lagen de proeven er , na de regenval van de afgelopen weken, niet stoffig bij. Het onverhard was plaatselijk zelfs zo modderig dat enkele stukken van de route moesten vervallen omdat ze tijdens het verkennen onbegaanbaar bleken. Ook tijdens de rally zou het weer de deelnemers parten spelen.



Op de eerste proef Luttenbergring buit ex-circuitpiloot Bernhard ten Brinke zijn baankennis uit, maar de twee daaropvolgende proeven slaat Mark terug en neemt de leiding over. Vóór de tweede doorkomst begint het te regenen. Op de natte proeven verliest Mark de leiding weer en gaat met een halve minuut achterstand de nacht in.

"De voorgaande wedstrijden in Nederland hadden we een paar keer ruzie met de watertonnen van de chicanes, zodat we rustig gestart zijn. Daarna kwamen we goed in ons ritme. De tweede doorkomst was natter dan we hadden verwacht; ik kreeg geen grip uit de banden. Op proef 5 gleden we even door en sloeg de motor af, kortom we verloren veel tijd. Maar morgen zijn nog 11 proeven en een halve minuut goedmaken is zeker niet onmogelijk", legt Mark het verlies uit. Achter Mark staat op slechts 4 seconden Dennis Kuipers, gevolgd door Marks teamgenoot Bert de Jong.



Op de spekgladde zaterdagochtendproeven rondom Hellendoorn begint Mark meteen aan de voorsprong van thuisrijder Ten Brinke te knagen, maar op de tweede proef verliest Mark tijd door een spin. De proeven daarna komt Mark in zijn element en brengt hij de spanning weer terug in de wedstrijd. Op de middagproeven rondom Rijssen komt zowaar even de zon achter de wolken vandaan en loopt hij met rasse schreden in op de leider van de wedstrijd. Bij aanvang van de laatste proef hoeft Mark nog maar 6 seconden goed te maken op de koploper. De voorsprong op Dennis Kuipers is bijna een minuut en Marks grootste concurrent voor het Nederlands kampioenschap Erik van Loon ligt op plek 8.

Terwijl de serviceteams de auto's prepareren voor de climax trekt weer een bui over het noordelijke deel van de laatste proef. Ten Brinke gaat voluit over de proef, maar Mark besluit ’op safe’ te rijden om zijn podiumpositie niet in gevaar te brengen in de verraderlijke omstandigheden. Uiteindelijk is Mark 2 seconden langzamer en moet hij het champagne spuiten over laten aan Ten Brinke.

"De proeven waren prachtig, maar de omstandigheden maakten het erg lastig. Zowel wat betreft de bandenkeuze als op de proeven zelf hebben we een keertje misgegokt. Na de spin van vanochtend werd het erg lastig om Bernhard nog te achterhalen, al denk ik dat we het nog best spannend gemaakt hebben. Maar uiteindelijk moesten we voor de kampioenschapspunten kiezen en overbodige risico’s uit de weg gaan."



Schutte Informatisering Hellendoorn Rally

Algemene gegevens: 17 en 18 september 2010, start en finish in Hellendoorn
Lengte van de rally: 479 kilometer met 17 klassementsproeven (KP’s) over 171 km
Herfstachtig weer, voornamelijk droog, hier en daar een regenbui
94 deelnemers aan de start, 69 aan de finish

Uitslag
1. Bernard ten Brinke-Eddy Chevaillier (NL-B, Ford Focus WRC 08, A8) 1.38.20,6
2. Mark van Eldik-Robin Buysmans (NL-B, Subaru Impreza WRC S14, A8) + 0.08,6
3. Dennis Kuipers-Frédéric Miclotte (NL-B, Subaru Impreza WRC S14, A8) + 1.08,7
4. Bert de Jong-Carina van Westen (NL, Mitsubishi Lancer WRC 05, A8) + 3.23,5
5. Timo van der Marel-Annemieke Hulzebos (NL, Mitsubishi Lancer WRC 05, A8) + 4.01,3

Belangrijkste uitvallers
Gert Huzink-Michiel Poel (NL, Subaru Impreza WRC S12, A8) – KP 17 (koeling)
Edwin Schilt-Pieter Verschuur (NL, Subaru Impreza WRC S14, A8) – KP 5 (startmotor)

Snelsten op de klassementsproeven
Van Eldik 9 maal; Ten Brinke 5; Van der Marel 3

Leiders in de wedstrijd
Ten Brinke na KP 1 en 2; Van Eldik na KP 3; Ten Brinke na KP 4 t/m 17

Stand Rallyclinic Dutch Open 2010
1. Van Loon 295 punten; 2. Van Eldik 280; 3. Van Hoof 210; 4. Van der Marel 205; 5. Ten Brinke 200; 6. De Jong 175; 7. Swaanen 158; 8. Bolhaar 130; 9. Huzink 125; 10. Verkooijen 113

Volgende wedstrijd Rallyclinic Dutch Open 2010
9 oktober 2010, East Belgian Rally (St. Vith, België)

MenMRally Partners