Secondenstrijd in Hellendoorn
Met vrijwel de hele Nederlandse
top, prachtige proeven met historie en onberekenbaar weer, waren alle
ingrediënten aanwezig voor het rallyhoogtepunt van het jaar. Een
thriller werd het, die de status van Hellendoorn als grootste
rallyklassieker van Nederland weer bevestigt.
Naast Mark
en zijn grootste rivaal voor het Nederlands kampioenschap, Erik van
Loon, traden ook regerend kampioen Bernhard ten Brinke en vader en zoon
Kuipers aan, allen met de meest recente WRC's. En natuurlijk Marks teamgenoten Bert
de Jong en Edwin Schilt - voor de gelegenheid aangevuld met één van
Nederlands´ toptalenten Timo van der Marel.
De strijd werd
gestreden in de bakermat van de Nederlandse rallywereld, rondom Den Ham,
Hellendoorn en Rijssen, op de proeven van de voormalige Golden Tulip
Rally.
In tegenstelling tot de afgelopen jaren lagen de proeven
er , na de regenval van de afgelopen weken, niet stoffig bij. Het
onverhard was plaatselijk zelfs zo modderig dat enkele stukken van de
route moesten vervallen omdat ze tijdens het verkennen onbegaanbaar
bleken. Ook tijdens de rally zou het weer de deelnemers parten spelen.
Op de
eerste proef Luttenbergring buit ex-circuitpiloot Bernhard ten
Brinke zijn baankennis uit, maar de twee daaropvolgende proeven slaat
Mark terug en neemt de leiding over. Vóór de tweede doorkomst begint het
te regenen. Op de natte proeven verliest Mark de leiding weer en gaat
met een halve minuut achterstand de nacht in.
"De voorgaande
wedstrijden in Nederland hadden we een paar keer ruzie met de
watertonnen van de chicanes, zodat we rustig gestart zijn. Daarna kwamen
we goed in ons ritme. De tweede doorkomst was natter dan we hadden
verwacht; ik kreeg geen grip uit de banden. Op proef 5 gleden we even
door en sloeg de motor af, kortom we verloren veel tijd. Maar morgen
zijn nog 11 proeven en een halve minuut goedmaken is zeker niet
onmogelijk", legt Mark het verlies uit. Achter Mark staat op slechts 4
seconden Dennis Kuipers, gevolgd door Marks teamgenoot Bert de Jong.
Op de
spekgladde zaterdagochtendproeven rondom Hellendoorn begint Mark meteen
aan de voorsprong van thuisrijder Ten Brinke te knagen, maar op de
tweede proef verliest Mark tijd door een spin. De proeven daarna komt
Mark in zijn element en brengt hij de spanning weer terug in de
wedstrijd. Op de middagproeven rondom Rijssen komt zowaar even de zon
achter de wolken vandaan en loopt hij met rasse schreden in op de leider
van de wedstrijd. Bij aanvang van de laatste proef hoeft Mark nog maar 6
seconden goed te maken op de koploper. De voorsprong op Dennis Kuipers
is bijna een minuut en Marks grootste concurrent voor het Nederlands
kampioenschap Erik van Loon ligt op plek 8.
Terwijl de
serviceteams de auto's prepareren voor de climax trekt weer een bui over
het noordelijke deel van de laatste proef. Ten Brinke gaat voluit over
de proef, maar Mark besluit ’op safe’ te rijden om zijn podiumpositie
niet in gevaar te brengen in de verraderlijke omstandigheden.
Uiteindelijk is Mark 2 seconden langzamer en moet hij het champagne
spuiten over laten aan Ten Brinke.
"De proeven waren prachtig,
maar de omstandigheden maakten het erg lastig. Zowel wat betreft de
bandenkeuze als op de proeven zelf hebben we een keertje misgegokt. Na
de spin van vanochtend werd het erg lastig om Bernhard nog te
achterhalen, al denk ik dat we het nog best spannend gemaakt hebben.
Maar uiteindelijk moesten we voor de kampioenschapspunten kiezen en
overbodige risico’s uit de weg gaan."
Schutte Informatisering Hellendoorn Rally Algemene gegevens:
17 en 18 september 2010, start en finish in Hellendoorn Lengte van de rally: 479 kilometer met 17
klassementsproeven (KP’s) over 171 km Herfstachtig weer,
voornamelijk droog, hier en daar een regenbui 94 deelnemers aan de
start, 69 aan de finish
Uitslag 1. Bernard
ten Brinke-Eddy Chevaillier (NL-B, Ford Focus WRC 08, A8) 1.38.20,6
2. Mark van Eldik-Robin Buysmans (NL-B, Subaru Impreza WRC S14,
A8) + 0.08,6 3. Dennis Kuipers-Frédéric Miclotte (NL-B, Subaru Impreza WRC S14, A8) +
1.08,7 4. Bert de Jong-Carina van Westen (NL, Mitsubishi Lancer WRC
05, A8) + 3.23,5 5. Timo van der Marel-Annemieke Hulzebos (NL,
Mitsubishi Lancer WRC 05, A8) + 4.01,3
Belangrijkste
uitvallers Gert Huzink-Michiel Poel (NL, Subaru Impreza
WRC S12, A8) – KP 17 (koeling) Edwin Schilt-Pieter Verschuur (NL,
Subaru Impreza WRC S14, A8) – KP 5 (startmotor)
Snelsten
op de klassementsproeven Van Eldik 9 maal;
Ten Brinke 5; Van der Marel 3
Leiders in de wedstrijd Ten
Brinke na KP 1 en 2; Van Eldik na KP 3; Ten Brinke na
KP 4 t/m 17
Stand Rallyclinic Dutch Open 2010 1. Van Loon
295 punten; 2. Van Eldik 280; 3. Van Hoof 210; 4. Van
der Marel 205; 5. Ten Brinke 200; 6. De Jong 175; 7. Swaanen 158; 8.
Bolhaar 130; 9. Huzink 125; 10. Verkooijen 113
Volgende
wedstrijd Rallyclinic Dutch Open 2010 9 oktober 2010, East Belgian Rally (St.
Vith, België)
|
|