Winst en top 5 in Lausitz voor Mark
van Eldik en Bert de Jong
Een week na de lastige East
Belgian Rally rally namen Mark en Bert beiden sportief revanche in de
Duitse Lausitz Rallye. Mark schrijft de Duitse gravelklassieker op zijn
naam, en ook Bert rijdt naar een top 5 klassering in de voor de Euro
Rally Challenge meetellende wedstrijd.
De afsluitende wedstrijd van het ERC telde ook mee voor het Duitse DRS
kampioenschap en is een populaire wedstrijd voor deelnemers uit
omliggende landen. Na de onduidelijkheden van 2009 zijn dit jaar de
WRC's weer welkom in Duitsland. Helaas gooit veelvoudig Duits kampioen
Matthias Kahle nog voor de start de handdoek in de ring met
motorproblemen, maar zijn landgenoten Stölzel en Dobberkau stonden met
WRC´s aan de start, alsmede de Tsjech Cvrcek en de hongaar Korda en
natuurlijk Erik Wevers. Veelvoudig Pools kampioen Kuzaj bracht een Skoda
Fabia S2000 aan de start. Voor de gelegenheid reden Mark en Bert net als
de concurrenten met auto's in de speciale afstelling voor de onverharde
ondergrond.
Vlak bij het drielandenpunt met Polen en Tsjechie, waren op de terreinen van de
bruinkoolmijn vijf prachtige proeven uitgezet, die in tegenstelling tot
de rallies in Nederland en Belgie bijna helemaal over onverharde wegen
voeren. De organisatie had voor extra spektakel gezorgd door een
speciale 'Arena' aan te leggen voor het publiek, met een watersplash,
een jump en enkele spectaculaire bochten. Het publiek was voor een groot
uit Duitsland afkomstig, maar ook veel Polen en Tsjechen waren achter
hun rijders aangereisd om ze aan te moedigen.
In het typische
regenachtige Lausitz Rally-weer geven Mark en Bert op de eerste proeven
op vrijdagavond hun visitekaartjes af. De eerste plek is voor Mark; Bert
wordt na Kuzaj derde op proef 1. Deze stand weten zij in het donker te
handhaven op de andere lange avondproef, zodat zij op de tweede dag als
eerste en derde over de proeven mogen.
Mark weet op de zaterdag zijn reeks snelste tijden voort te zetten. Op
de supersnelle openingsproef van de dag laat hij zijn voorsprong op Kuzaj verder
groeien, om op de publieksproef met de waterbak nog verder uit te lopen.
De Tsjech in zijn Fabia S2000 is de enige die in het spoor blijft van
Mark, maar bij de eerste service op zaterdag staat ook hij op 20
seconden achterstand. Een prettige bijkomstigheid, volgens Mark: `We
zijn hierheen gekomen om plezier te beleven aan het rally rijden. Lekker
ontspannen met de teams van Bert en Erik genieten van de prachtige
proeven hier. Dat we op kop liggen maakt de lol alleen maar groter, maar
is niet het belangrijkste´.
Achter Mark en Kuzaj heeft Bert een
plek moeten toegeven aan lokale held Hermann Gassner. 'Het is de eerste
keer dat ik hier rijd. Wat een prachtige proeven kunnen ze hier
uitzetten. Jammer dat we we een keertje doorgeschoten zijn, dat heeft
ons net te veel tijd gekost.' legt Bert uit hoe hij zijn derde plek
verloor.
Na de service volgt de langste proef van de rally, de 25
kilometer lange proef rondom de dagbouwmijn van Reichwalde. Mark was op
weg naar een supersnelle tijd als hij een lekke band krijgt. Ondanks 10
kilometer op een lekke band scoort Mark een tweede plek op de proef,
maar zijn voorsprong op Kuzaj is geslonken naar slechts 4 seconden en is
de spanning om de leiding van de wedstrijd weer terug. Ook Bert verliest
tijd op de superproef, terwijl de snelle Hongaar Eric Korda op stoom
komt en langszij komt.
De laatste drie proeven stelt Mark weer orde op zaken. Aan de finish is
zijn voorsprong weer gegroeid naar bijna 40 seconden. "Een perfecte
rally: heerlijke proeven, een leuke strijd met Kuzaj, een perfecte auto, een gezellige boel, en aan het eind ook
nog de grootste bekers mee naar huis nemen", omschrijft hij zijn rally.
Ook Bert komt in de laatste proeven goed in zijn ritme, net te laat
om zijn vierde plek te heroveren. 'Maar een vijfde plek in mijn eerste
onverharde rally, in een prachtig evenement als dit is niet verkeerd. En
we hebben weer een boel geleerd van het rijden op onverhard, da's ook
belangrijk."
Uitslag Lausitz-Rallye 2010
1. M. van Eldik/R. Buysmans, Mitsubishi Lancer WRC 1:24:31,9 2. L. Kuzaj/P.
Mazur, Skoda Fabia S2000 +0:38,6 3. E. Korda/L. Penderik, Subaru
Impreza WRC +3:59,4 4. H. Gaßner/K. Thannhäuser, Mitsubishi Lancer X
+4:10,1 5. B. de Jong/K. Hagman, Mitsubishi Lancer WRC +5:02,7 6.
J. Tosovksy/J. Král, Mitsubishi Lancer 9 +6:14,8 7. M. Stölzel/T.
Windisch, Skoda Octavia WRC +6:31,3 8. J. Westlund/K-A Stenbäck,
Subaru Impreza WRX +6:58,7 |
|