Na de brand in 2008 en de politieke controverse
van 2009 neemt Mark van Eldik in 2010 sportief revanche. In een bloedstollende finale rekent hij af met Erik van Loon om als
eerste over het ELE podium te rijden.
Met de spannendste
Nederlandse rally in jaren bevestigt de ELE zijn status als één van de
belangrijkste rallies van de kalender. Startend met vijf relatief
eenvoudige proeven op vrijdagavond bouwt de organisatie de spanning goed
op naar het hoogtepunt laat op de zaterdagavond.
De start van Mark verloopt moeizaam. Door drukke werkzaamheden
konden de Montfoortse
ondernemer en zijn navigator Michel Groenewoud slechts één van de twee
dagen gebruiken om de proeven te verkennen. Gecombineerd met ander
ongemak kijkt Mark op vrijdagnacht tegen een achterstand van dik tien
seconden aan. "De eerste proef wonnen we nog nipt, maar op de rundkursen
verloren we tijd door langzamere deelnemers. Zelf moest ik ook weer
wennen aan de Mitsubishi en aan de Nederlandse proeven: In Belgie mag je
overal de berm gebruiken om de snelste lijn te rijden. Hier staan in
elke bocht pylonen om dat onmogelijk te maken" verklaart Mark de
achterstand van tien seconden op Erik van Loon. Derde plek is voor Bert
de Jong, die zich steeds beter thuisvoelt in de zwarte MenMRally
Mitsubishi.
De lange zaterdag begint met vier opwarmproeven
rondom Helmond, voordat de wedstrijd zich verplaatst naar Eindhoven en
het echte werk begint met klassiekers als Wintelre, Sint Oedenrode en
Oirschot. Dat de rallysport hier echt leeft merk je aan de enthousiaste
reacties van buurtbewoners en de vlaggen langs de weg.
De eerste zaterdagproef rijdt Mark exact dezelfde tijd als van Loon, om
daarna een tandje bij te zetten en steeds enkele seconden in te lopen op
Van Loon. Als de finale ingaat heeft is de achterstand geslonken tot 1
seconde. De volgende proef neemt Mark de koppositie over van Van Loon,
om deze vervolgens langzaam uit te breiden. Bij het vallen van de
duisternis maakt Van Loon een foutje verliest hij en een halve minuut.
Met een gat van 45 seconden lijkt de spanning uit de wedstrijd. Maar ook
dit jaar zit het venijn van de ELE Rally in de staart.
Vlak na de start
van de voorlaatste proef rijdt Mark lek. In drie ronden met de lekke
band over de drukbezochte publieksspecial Son verliest hij 40 seconden.
Van Loon ruikt bloed en gaat tot het uiterste om zijn thuisevenement te
winnen. Mark moet bijna blind over één van de lastigste proeven van
Nederland een voorsprong van 5 seconden verdedigen. In het dichte stof
van zijn eerder gestarte concurrent is het lastig de juiste rempunten te
bepalen. Ondanks een uitstapje en een harde aanraking met de watertonnen
van een chicane slaagt Mark met vlag en wimpel. Met een kleine vier
tellen voorsprong schrijft hij een memorabele rally op zijn naam.
Achter Van Loon heeft Piet van Hoof de derde plek overgenomen van Bert
de Jong, die op de laatste proef stilvalt met een kapotte koppeling.
Vierde wordt Bolhaar, voor Huzink en de winnaar van de
standaardklasse Timo van der Marel.
Ook voor het Nederlands
kampioenschap doet Mark goede zaken: Hij staat nu 15 punten voor op Van
Hoof en 40 punten op Van Loon. 9 en 10 Juli is rondom Roosendaal de
volgende Nederlandse rally, maar Mark zal voor die tijd nog in Ieper (B)
starten en wellicht nog een testrally rijden.
Paradigit-ELE Rally
Algemene gegevens - 4 en 5 juni 2010, start en
finish in Helmond
- lengte van de rally: 560 kilometer met 18 klassementsproeven (KP’s)
over 173 km - droog en zonnig zomerweer, maximaal 28 graden Celsius
- 74 deelnemers aan de start, 51 aan de finish
Uitslag
1. Mark van Eldik-Michel Groenewoud (Mitsubishi Lancer WRC 05, A8) 1.42.08 2.
Erik van Loon-Harmen Scholtalbers (Ford Focus WRC 08, A8) + 0.03,7 3.
Piet van Hoof-Niels Leermakers (Mitsubishi Lancer Evo 4, H12) +1.27,4
4. Eric Bolhaar-Gert Kamphuis (Skoda Fabia WRC, A8) + 3.55,7 5. Gert
Huzink-Aaldert Aaltink (Subaru Impreza WRC S12, A8) + 4.17,3 6. Timo
van der Marel-Annemieke Hulzebos (Mitsubishi Lancer Evo 9, N4) + 4.46,6
7. Hans Stacey-Harold Mosman (Mitsubishi Lancer Evo 10, N4) + 6.32,8
8. Jeroen Swaanen-Johan van Hout (Mitsubishi Lancer Evo 9, N4) + 7.32,9
9. Hermen Kobus-Johan Schop (Renault Clio R3, A7) + 8.41,5 10. Jan de
Winkel-Jan Albert Bosscha (Renault Clio R3, A7) + 8.42,5
Belangrijkste uitvallers Bert de Jong-Ton Hillen (Mitsubishi
Lancer WRC 05, A8) – KP 18 Faron van Lieshout-Willie Kepser (Ford
Escort WRC, H16) – na finish (diskwalificatie)
Snelsten op de klassementsproeven Van Eldik
11 maal (1 ex
aequo); Van Loon 7 (1 e.a.); Van Hoof 1
Leiders in de
wedstrijd Van Eldik KP 1; Van Loon KP 2 t/m 10; Van Eldik KP
11 t/m 18
Stand Rallyclinic Dutch Open 2010
1. Van Eldik 200 punten; 2. Van Hoof 185; 3. Van Loon 160; 4. Van der Marel 145; 5. Huzink 125
|
|