Van Eldik trapt af in Haspengouw

Als Mark zaterdagochtend in België in de Mitsubishi stapt, hoopt hij verder te gaan waar hij 'm in November jongstleden gebleven was: lekker rijden en strijden in de top van het rallyveld. Veel is hetzelfde gebleven, maar bij de opening van seizoen 2010 wordt de navigatorplek bemand door een lokale navigator.

2009 was een bijzonder jaar voor het MenMRally team. Door de blessures van Mark en Michel werd pas in mei voorzichtig gestart met het seizoen, in de nieuwe Subaru WRC S14. Na twee rallies in België en Duitsland kon in Achtmaal de champagne alweer uit de fles. Extra glans kreeg het resultaat door het geweldige secondengevecht met Peter van Merksteijn Jr, die pas rond middernacht de strijd moest staken.




Na de zomerstop gaven Mark en Michel de Nederlandse rallywereld een nieuwe dimensie, door de prachtige Mitsubishi WRC05 voor het eerst in Nederland aan de start te brengen. Ook hier bracht de derde wedstrijd een overwinning. Na de blubber van Lausitz kwam vervolgens het rallyseizoen tot een climax op Tenerife, ten overstaan van duizenden dolenthousiaste Spaanse rallyfans.

In de wintermaanden werden de verschillende rallykalenders voor 2010 naast elkaar gelegd. Hoofdmoot van de voorlopige kalender zijn weer het Nederlands kampioenschap en de Euro Rally Challenge. Maar ook in 2010 staan enkele exoten op het programma.
Omdat zowel de Nederlandse kalender als de ERC Belgische evenementen op het menu hebben, is de rally van Haspengouw een prachtig voorgerecht voor het nieuwe seizoen. Om weer terug in het ritme te komen en weer één te worden met de auto en de proeven.

Toen Mark in de voorbereiding op de rally gebeld werd door één van Belgisch topnavigatoren Robin Buysmans, viel de puzzel samen. "Behalve de Sezoens Rally hebben we nog vrijwel niet in België gereden. Dan is het goed om een lokale expert naast je te hebben in de auto, die helpt om maximaal te presteren in de Belgische omstandigheden." legt Mark de beslissing uit. "De ervaring die Robin heeft opgedaan naast Loix en Hopmans zal ons daar absoluut bij helpen".




Mark wil in de Rally van Haspengouw zo veel mogelijk leren, en weer wennen aan de auto: "Het resultaat in de rally staat niet voorop. Belangrijker is om over drie weken bij de start van het Nederlandse rally seizoen weer een beetje in het ritme te zijn."

Tegenstand wordt verwacht van een aantal snelle Belgen die de rally op hun duimpje kennen, zoals Pieter Tsjoen, Patrick Snijers en Melissa Debackere. Maar ook de Nederlanders met snel materiaal zoals de Ford Focus rijders Ten Brinke en Van Loon en natuurlijk teamgenoot Bert de Jong zijn kanshebbers voor de overwinning.

De rally is een mooie evenement om te oefenen. Met vier proeven die elk minimaal 3 keer verreden worden is het een compact evenement, dat zich goed leent voor een test. Ook voor de toeschouwers is de rally in Vlaams Brabant goed te volgen, met één proef op steenworp afstand van het zenuwcentrum van de rally. De proeven zijn voornamelijk landelijk, en bij nattigheid erg verraderlijk.




De start vind plaats op zaterdagochtend om 27 Februari om acht uur en de eerste auto wordt rond half acht aan de finish verwacht. De start en finish vinden plaats in op de Roosveld in Landen, op ruim twee uur vanaf Utrecht.

Wij zien u graag tegemoet in Landen.


Algemene gegevens
- Zaterdag 27 Februari 2010
- Start, Service en finish: Roosveld, Landen
- Lengte van de rally totaal 329 km, met 14 klassementsproeven (KP’s) over 164 km

Info rally: www.rallyvanhaspengouw.be

 

MenMRally Partners