Mark van Eldik kwam afgelopen weekend met de schrik vrij in Belgie.
Rondom het Waalse Namur werd de Rallye de Wallonie verreden, die zowel
voor het Belgisch kampioenschap als voor het Nederlands kampioenschap
meetelde. Even leek het erop dat Mark bij de helft van het startveld
hoort, die de finish van het driedaagse evenement niet haalt. Maar een
uiterste krachtsinspanning van het gehele team brengt Mark toch weer
terug naar de top van het veld.
Op de enige proef van
vrijdagavond incasseren Mark en Robin de eerste tegenslag: Na een
perfecte rondgang op de Citadel van Namen slaat de motor af in één van
de hairpins in de afdaling naar de finish. `Een achtste tijd op bijna 10
seconden is het resultaat. `Daar baal ik ontzettend van, da´s net de
tijd die we verloren voordat we weer verder konden rijden´, licht Mark
de teleurstelling toe.
Dag 2 is met 12 proeven de langste dag van de rally. Vanaf het begin
is het tempo van de lokale toppers moordend. Tsjoen en Snijers benutten
hun parcourskennis maximaal, maar op proef drie realiseert Mark toch de
tweede tijd. Inmiddels heeft hij zich genesteld op de derde plek in het
klassement. Twee proeven later slaat het noodlot toe: De auto staat voor
de start vast in de vijfde versnelling en is bijna niet op gang te
krijgen. Voorzichtig werkt Mark zich toch door de proef heen en weet hij
de auto met kapotte versnellingsbak en rokende koppeling bij de monteurs
te brengen.
Op de service werkt het team met man en macht om het
tijdverlies te beperken. Mark ondersteunt de monteurs, die in recordtijd
de aandrijving wisselen, terwijl Robin de verloren tijd bij de uitgang
van de service beperkt. Met een tijdverlies van anderhalve minuut en een
20e plek gaat Mark op inhaaljacht.
De achtervolging wordt bemoeilijkt door een gebrek aan vertrouwen in de
auto. "De monteurs hebben geweldig werk verricht bij het wisselen van de
versnellingsbak. Of het aan een verlopen afstelling van de auto ligt of
dat het tussen de oren zit, dat weet ik niet. Maar de middagproeven kon
ik niet in mijn ritme komen. We konden we niet meer de tijden rijden van
de ochtend." Toch was Mark ondanks een spin aan het eind van de dag
opgestoomd tot plek 11.
Aan de kop van het veld lijkt het een
herhaling van de TAC rally, met Tsjoen en Snijers aan de leiding.
Daarachter strijden de snelle Fransman Brunson, Belgische 'coming man'
Matthias Boon en ex WK fabriekspiloot Loix om plek 3. Van Loon is de
eerste Nederlander, twee plekken vóór Mark in het klassement.
Concurrenten als Huzink en Cazier hebben dan de strijd al moeten staken
vanwege ongelukken of technische mankementen op het loodzware parcours.
Op de negen proeven van zondag zet Mark de inhaalrace voort. Mark en
de Mitsubishi hebben weer vrede gesloten en top 3 tijden zijn het
gevolg. Steeds worden plekken heroverd, waarbij hij uiteindelijk ook
Brunson en Van Loon verschalkt. Het resultaat is dat Mark als beste
Nederlander en zesde algemeen over het podium mag. Maximale punten voor
het Nederlands kampioenschap leveren een derde plaats in de rangorde op.
Op de Belgische ranglijst handhaaft Mark met dit resultaat zijn derde
plek.
"Zonder problemen had er natuurlijk meer in gezeten, maar
als ik het slagveld om me heen zie besef ik dat we een goede prestatie
hebben neergezet", vat Mark de rally samen. Over een kleine vier weken
staan Mark en Robin weer aan de start in Belgie. Net over de grens ter
hoogte van Eindhoven telt de Sezoensrally zowel voor het Belgisch
kampioenschap als voor het ERC.
Rallye de Wallonie
Algemene
gegevens - 23, 24 en 25 april 2010, start en finish in
Jambes/Namen (België) -
lengte van de rally: 579 kilometer met 22 klassementsproeven (KP’s) over
218 km - droog en zonnig lenteweer, maximaal 23 graden Celsius -
117 deelnemers aan de start, 66 aan de finish (inclusief Superally)
Uitslag 1. Pieter Tsjoen-Eddy Chevaillier (B, Ford Focus WRC 08,
A8) 1.57.25,1 2. Patrick Snijers-Cindy Cokelaere (B, Subaru Impreza
WRC S12, A8) + 1.11,4 3. Matthias Boon-Daniel Sonck (B, Subaru
Impreza WRC S10, A8) +3.23,4 4. Freddy Loix-Frédéric Miclotte (B,
Skoda Fabia S2000, S2000) + 4.29,1 5. Melissa Debackere-Bruno
Brissart (B-F, Toyota Corolla WRC, A8) + 5.29,4 6. Mark van
Eldik-Robin Buysmans (NL-B, Mitsubishi Lancer WRC 05, A8, DRO) + 6.22,0
7. Eric van Loon-Harmen Scholtalbers (NL, Ford Focus WRC 08, A8, DRO) +
6.56,9 8. Alexandre Romain-Nicolas Gilsoul (B, Mitsubishi Lancer Evo
10, N4) + 7.02,9 9. David Bonjean-André Leyh (B, Subaru Impreza WRC
S9, A8) + 7.05,9 10. Piet van Hoof-Niels Leermakers (NL, Mitsubishi
Lancer Evo 4, R12, DRO) + 8.39,4
Stand Rallyclinic Dutch
Open 2010 1. Van Hoof 120 punten; 2. Van der Marel 110; 3.
Ten Brinke en Van Eldik 100; 5. Huzink en Van Loon 80; 7. De Koning 55;
8. Verkooijen 51; 9. Bolhaar 50; 10. Swaanen 35
Stand
Belgisch Kampioenschap Rally 2010 1. Tsjoen 45 punten; 2.
Snijers 34; 3. van Eldik (NL) 23; 4. Debackere 19; 5. Casier, Boon 10; 7. Lietaer, Loix 8; 9. Romain 7;
10. de Jong (NL) 6;
|
|