MenMRally kampioenschap 2010
Eind goed, al goed voor Van Eldik in Belgie

Mark van Eldik kwam afgelopen weekend met de schrik vrij in Belgie. Rondom het Waalse Namur werd de Rallye de Wallonie verreden, die zowel voor het Belgisch kampioenschap als voor het Nederlands kampioenschap meetelde. Even leek het erop dat Mark bij de helft van het startveld hoort, die de finish van het driedaagse evenement niet haalt. Maar een uiterste krachtsinspanning van het gehele team brengt Mark toch weer terug naar de top van het veld.

Op de enige proef van vrijdagavond incasseren Mark en Robin de eerste tegenslag: Na een perfecte rondgang op de Citadel van Namen slaat de motor af in één van de hairpins in de afdaling naar de finish. `Een achtste tijd op bijna 10 seconden is het resultaat. `Daar baal ik ontzettend van, da´s net de tijd die we verloren voordat we weer verder konden rijden´, licht Mark de teleurstelling toe.

Dag 2 is met 12 proeven de langste dag van de rally. Vanaf het begin is het tempo van de lokale toppers moordend. Tsjoen en Snijers benutten hun parcourskennis maximaal, maar op proef drie realiseert Mark toch de tweede tijd. Inmiddels heeft hij zich genesteld op de derde plek in het klassement. Twee proeven later slaat het noodlot toe: De auto staat voor de start vast in de vijfde versnelling en is bijna niet op gang te krijgen. Voorzichtig werkt Mark zich toch door de proef heen en weet hij de auto met kapotte versnellingsbak en rokende koppeling bij de monteurs te brengen.

Op de service werkt het team met man en macht om het tijdverlies te beperken. Mark ondersteunt de monteurs, die in recordtijd de aandrijving wisselen, terwijl Robin de verloren tijd bij de uitgang van de service beperkt. Met een tijdverlies van anderhalve minuut en een 20e plek gaat Mark op inhaaljacht.

De achtervolging wordt bemoeilijkt door een gebrek aan vertrouwen in de auto. "De monteurs hebben geweldig werk verricht bij het wisselen van de versnellingsbak. Of het aan een verlopen afstelling van de auto ligt of dat het tussen de oren zit, dat weet ik niet. Maar de middagproeven kon ik niet in mijn ritme komen. We konden we niet meer de tijden rijden van de ochtend." Toch was Mark ondanks een spin aan het eind van de dag opgestoomd tot plek 11.

Aan de kop van het veld lijkt het een herhaling van de TAC rally, met Tsjoen en Snijers aan de leiding. Daarachter strijden de snelle Fransman Brunson, Belgische 'coming man' Matthias Boon en ex WK fabriekspiloot Loix om plek 3. Van Loon is de eerste Nederlander, twee plekken vóór Mark in het klassement. Concurrenten als Huzink en Cazier hebben dan de strijd al moeten staken vanwege ongelukken of technische mankementen op het loodzware parcours.


Op de negen proeven van zondag zet Mark de inhaalrace voort. Mark en de Mitsubishi hebben weer vrede gesloten en top 3 tijden zijn het gevolg. Steeds worden plekken heroverd, waarbij hij uiteindelijk ook Brunson en Van Loon verschalkt. Het resultaat is dat Mark als beste Nederlander en zesde algemeen over het podium mag. Maximale punten voor het Nederlands kampioenschap leveren een derde plaats in de rangorde op. Op de Belgische ranglijst handhaaft Mark met dit resultaat zijn derde plek.

"Zonder problemen had er natuurlijk meer in gezeten, maar als ik het slagveld om me heen zie besef ik dat we een goede prestatie hebben neergezet", vat Mark de rally samen. Over een kleine vier weken staan Mark en Robin weer aan de start in Belgie. Net over de grens ter hoogte van Eindhoven telt de Sezoensrally zowel voor het Belgisch kampioenschap als voor het ERC.

Rallye de Wallonie

Algemene gegevens
- 23, 24 en 25 april 2010, start en finish in Jambes/Namen (België)
- lengte van de rally: 579 kilometer met 22 klassementsproeven (KP’s) over 218 km
- droog en zonnig lenteweer, maximaal 23 graden Celsius
- 117 deelnemers aan de start, 66 aan de finish (inclusief Superally)

Uitslag
1. Pieter Tsjoen-Eddy Chevaillier (B, Ford Focus WRC 08, A8) 1.57.25,1
2. Patrick Snijers-Cindy Cokelaere (B, Subaru Impreza WRC S12, A8) + 1.11,4
3. Matthias Boon-Daniel Sonck (B, Subaru Impreza WRC S10, A8) +3.23,4
4. Freddy Loix-Frédéric Miclotte (B, Skoda Fabia S2000, S2000) + 4.29,1
5. Melissa Debackere-Bruno Brissart (B-F, Toyota Corolla WRC, A8) + 5.29,4
6. Mark van Eldik-Robin Buysmans (NL-B, Mitsubishi Lancer WRC 05, A8, DRO) + 6.22,0
7. Eric van Loon-Harmen Scholtalbers (NL, Ford Focus WRC 08, A8, DRO) + 6.56,9
8. Alexandre Romain-Nicolas Gilsoul (B, Mitsubishi Lancer Evo 10, N4) + 7.02,9
9. David Bonjean-André Leyh (B, Subaru Impreza WRC S9, A8) + 7.05,9
10. Piet van Hoof-Niels Leermakers (NL, Mitsubishi Lancer Evo 4, R12, DRO) + 8.39,4

Stand Rallyclinic Dutch Open 2010
1. Van Hoof 120 punten; 2. Van der Marel 110; 3. Ten Brinke en Van Eldik 100; 5. Huzink en Van Loon 80; 7. De Koning 55; 8. Verkooijen 51; 9. Bolhaar 50; 10. Swaanen 35

Stand Belgisch Kampioenschap Rally 2010
1. Tsjoen 45 punten; 2. Snijers 34; 3. van Eldik (NL) 23; 4. Debackere 19; 5. Casier, Boon 10; 7. Lietaer, Loix 8; 9. Romain 7; 10. de Jong (NL) 6;

MenMRally Partners