Jouw eigen foto van Mark in de gallery?

Deze site brengt jou al het nieuws over Mark en Michel. Daarnaast willen we de beste foto's en filmpjes  tonen. Heb jij een mooie foto of film van Mark, Michel of de Impreza WRC, stuur deze dan naar foto@menmrally.nl

Wie weet zie je jouw eigen meesterwerk binnenkort in de Gallery!

Geschiedenis van het MenMRally team  - van “Zeroes” tot “Heroes”

In deze rubriek behandelen we de geschiedenis van het MenMRally team. Deel 4: Vormbehoud

Na de successen van 2004 wist de Groep N top van Nederland dat ze rekening moesten houden met Mark en Michel in 2005. De MenMRally kalender bestond uit de rallies voor het Nederlands kampioenschap, aangevuld met een enkele sprint en een WK wedstrijd en het wapen was de reeds vertrouwde Mitsubishi Lancer.



Onder gure omstandigheden ving het seizoen aan in de Noordoostpolder. Na de vrijdagavondproeven begonnen Mark en Michel op een keurige 6e plek overall aan de lange zaterdag. Een dikke tien proeven streden zij met Evert Bolderheij om de winst in de groep N. En passant scoorden zij een snelste tijd overall op 1 van de proeven. Maar na een spin moest de MenMRally equipe genoegen nemen met een verdienstelijke 2e plek in groep N, 4e algemeen.



In Almere namen Mark en Michel zowel deel aan de sprint als ook aan de rally. Op zaterdag gingen zij lang aan de leiding van de sprint, vóór de snellere Groep A Mitsubishi van Frits van Eerd. Toen Mark op de laatste proef last had van een langzamere deelnemer bleef er niet meer over dan de tweede plek. Snelste tijden op meer dan de helft van de proeven waren een schrale troost. Tijdens de rally op zondag was de concurrentie heviger, inclusief een aantal sterke WRC's. Mark en Michel hielden zich goed staande in dit gezelschap en haalden met een 6e plaats belangrijke punten binnen voor het kampioenschap. Belangrijker was dat zij alle andere Groep N auto's achter zich lieten, waardoor ze nu samen met Bolderheij de leiding in de 'showroomklasse' in handen hadden.



Een maand later, in Hulst, lukte het niet om deze koppositie succesvol te verdedigen. Al na 6 kilometer hield de versnellingsbak van de Mitsubishi het voor gezien en moesten Mark en Michel de handdoek in de ring werpen.



Ook in de ELE was het geluk niet aan de zijde van het MenMRally team. Al op de tweede proef gaf het differentieel van de auto problemen en verloren Mark en Michel 5 minuten. Enkele proeven later was het weer raak met het mechaniek en waren alle kansen op een goede klassering verkeken. Zelfs na een reeks snelle tijden zat er niet meer in dan een 20e plek. Na de twee pechgevallen werden de kansen van Mark en Michel op de Nederlandse titel gedecimeerd.



De BHV rally begon met een klein slippertje. Met een serie snelste tijden werd de achterstand in ras tempo weggewerkt. Totdat op proef 13 de auto van de weg gleed en met hoge snelheid een boom raakte. Met veel schade moest de strijd gestaakt worden. In de zomervakantie hadden Mark en Michel tijd om over de toekomst na te denken.



Even werd overwogen om een WRC te kopen, maar bij de start van de tweede seizoenshelft stonden zij toch weer aan de start met de bekende Mitsubishi.

Maar zelfs de kenners moesten twee keer kijken om de auto te herkennen: Het rood met groene strepen was vervangen door een prachtige groene tribal stickering op een witte auto. “De mooiste auto van het veld”, volgens velen. Ook de resultaten waren weer als vanouds, want Mark en Michel gingen met ruime voorsprong naar huis met de bokalen voor de winnaar van de groep N.



Dit was een goed voorteken voor de Golden Tulip Rally, de klassieker onder de wedstrijden om het Nederlands kampioenschap. Na een nek aan nek strijd met Vossen en Bolderheij in de beginfase, wisten Mark en Michel op de zaterdag toch betrekkelijk eenvoudig de winst in de groep N veilig te stellen.



Ook in Barneveld moest weer hard gestreden worden om de overwinning. Nadat Mark en Michel op de eerste 8 proeven langzaam een voorsprong hadden opgebouwd, kwam Bolderheij langszij toen Mark even van de proef gleed op proef 9. De resterende kilometers waren niet voldoende om de leiding weer terug in handen te nemen: het MenMRally team moest genoegen nemen met een tweede plaats in de groep N.



Meteen na de wedstrijd van Barneveld moest de auto op transport naar Spanje, voor de Rallye Catalunya. Mark en Michel maakten daar hun debuut in het World Rally Championship, de hoogste klasse uit de mondiale rallysport. In plaats van de rechte stukken en haakse hoeken van de Nederlandse rallypaden, moesten zij in Spanje hun kunnen demonstreren op bochtige bergwegen. Van de zes gestarte Nederlandse equipes haalden Mark en Michel de hoogste score op plek 6 in de groep N en als 29e algemeen.



Na Spanje stond nog 1 wedstrijd op de MenMRally kalender 2005: de Euregio rally. Door de goede resultaten van de afgelopen rallies waren Mark en Michel weer opgeklommen in de stand om het kampioenschap. Maar voor de titel in de Groep N was nóg een topresultaat nodig. Toen concurrent Bolderheij op proef 7 in de sloot belandde en enkele minuten verloor, ontstond er hoop in het MenMRally kamp. Helaas gaf enkele proeven later de koppeling van de MenMRally Evo de geest en moesten Mark en Michel vaart minderen. Hierdoor ging de zo hevig gewenste titel alsnog aan hun neus voorbij. Zo eindigde Mark op exact dezelfde klassering als vorig jaar: Vierde algemeen en tweede in de Groep N.



Toch was er nog een troostprijs voor het MenMRally team: Michel Groenewoud werd gekroond als nationaal kampioen in de groep N én het algemeen klassement. Doordat de Belgische navigatoren in 2005 niet in aanmerking kwamen voor de titel en Hein Verschuren, de navigator van Dirk Garvelink zich niet ingeschreven had kwam de titel aan Michel toe.
 

 


MenMRally Partners