Ook Mark van Eldik ten onder in Iepers slagveld

Vooraf leek het al een lastige opgave: Goed scoren in de Rally van Ieper om de kansen voor het Belgisch kampioenschap te verdedigen. Door de vele uitvallers had het even de schijn dat Mark zijn plek op de ranglijst kon verbeteren, maar op de voorlaatste proef vindt ook Mark zijn Waterloo.

De vijfde rally voor het Belgisch kampioenschap is een bijzondere. De Rally in het prachtige Westvlaamse Ieper telt ook mee voor het IRC, de door Eurosport opgezette wereldwijde competitie die net onder het WK hangt. Een zeer competitieve wedstrijdserie met veel top rijders met gelijkwaardig materiaal.

Dit gelijkwaardige materiaal stelde het MenMRally team voor een uitdaging, immers Mark zijn WRC wordt niet toegelaten in het IRC. Samen met Weverssport werd een oplossing gevonden in de vorm van een Skoda Fabia S2000. Navigator Robin Buysmans stond Mark bij met ervaring op de beruchte Ieperse weggetjes, om het tekort aan terreinkennis te beperken, ten opzichte van de Belgische cracks als Patrick Snijers met 31 jaar(!) ervaring in Ieper. Toch was de verwachting realistisch: "Geen ervaring in een evenement is een handicap. Daar kun je alleen wat aan doen door een keer te starten. Gezien onze goede positie in het Belgisch kampioenschap is dit een goede gelegenheid. We hebben ons goed voorbereid en de auto is goed", aldus Mark.

In zijn debuutkilometers ziet hij Sarrazin al naast de weg liggen en Debackere stilstaan met pech. Het is duidelijk dat Ieper haar reputatie van slagveld - al sinds de eerste wereldoorlog - eer aan doet. Op de tweede en derde proef versnelt Mark, zodat hij met een 16e plek de eerste service in kan. "Op de eerste proef hebben we te rustig gereden, maar we beginnen in ons ritme te komen. Het is hier heel lastig om risico's te mijden zonder meteen veel tijd te verliezen"
Op de overige vrijdagproeven klimt Mark langzaam naar voren, maar een lekke band op de laatste proef doet alle vooruitgang teniet. Vóór de avond ten einde is, hebben ook Skoda fabrieksrijder Hanninen en Proton fabrieksrijder Atkinson het strijdtoneel verlaten, en staat de Japanse Subaru rijder Arai op grote achterstand na een uitstapje.

Ook de zaterdag wordt rustig opgebouwd, om in de tweede boucle van drie proeven te versnellen. Ook hier wordt de lijst met uitvallers uitgebreid. Leider in het Belgisch kampioenschap Tsjoen en de winnaar van vorig jaar Meeke zijn de belangrijkste toevoegingen aan de steeds langer wordende lijst.

Inmiddels wordt een enkele top tien tijd gescoord, en schuift Mark steeds meer op in het klassement. Tot er voor de tweede lek wordt gereden. Omdat 'rechtsvoor' al na enkele kilometers op de proef leeg is, moeten Mark en Robin op de proef de band wisselen en is het tijdverlies aanzienlijk. "Da's ook Ieper: veel lekke banden. We hadden in beide gevallen niets aanwijsbaars geraakt, maar wel lek en veel tijdverlies. Andere teams hadden nog meer lekke banden, maar het lijkt erop dat wij meer tijdverlies hadden".

Helaas is de pech voor Mark nog niet op: Op de voorlaatste proef schiet Mark over een greppeltje heen en moet de Skoda stil zetten tussen de koeien. De koeling van de auto is beschadigd, zodat verder rijden geen optie is.



"Erg jammer, ook omdat even later ook onze laatste concurrent Snijers uitviel. We hadden hier goed kunnen scoren voor het kampioenschap, ook al zaten we er qua tijden nog niet helemaal bij. Ik voel me goed thuis in de S2000 Skoda, maar ik moet nog meer kilometers maken om de laatste seconden eruit te halen. Met andere lijnen en meer snelheid in de bochten, kunnen we tijd winnen op de snelle stukken" kijkt Mark alweer naar de toekomst na het avontuur in Ieper.

Maar eerst volgend weekend naar Etten Leur voor de Exotic Green rally.



MenMRally Partners