Ook Mark van Eldik ten onder in Iepers slagveld
Vooraf leek het al een lastige
opgave: Goed scoren in de Rally van Ieper om de kansen voor het Belgisch
kampioenschap te verdedigen. Door de vele uitvallers had het even de
schijn dat Mark zijn plek op de ranglijst kon verbeteren, maar op de
voorlaatste proef vindt ook Mark zijn Waterloo.
De vijfde rally
voor het Belgisch kampioenschap is een bijzondere. De Rally in het
prachtige Westvlaamse Ieper telt ook mee voor het IRC, de door Eurosport
opgezette wereldwijde competitie die net onder het WK hangt. Een zeer
competitieve wedstrijdserie met veel top rijders met gelijkwaardig
materiaal.
Dit gelijkwaardige materiaal stelde het MenMRally team voor een
uitdaging, immers Mark zijn WRC wordt niet toegelaten in het IRC. Samen
met Weverssport werd een oplossing gevonden in de vorm van een Skoda
Fabia S2000. Navigator Robin Buysmans stond Mark bij met ervaring op de
beruchte Ieperse weggetjes, om het tekort aan terreinkennis te beperken,
ten opzichte van de Belgische cracks als Patrick Snijers met 31 jaar(!)
ervaring in Ieper. Toch was de verwachting realistisch: "Geen ervaring
in een evenement is een handicap. Daar kun je alleen wat aan doen door
een keer te starten. Gezien onze goede positie in het Belgisch
kampioenschap is dit een goede gelegenheid. We hebben ons goed
voorbereid en de auto is goed", aldus Mark.
In zijn
debuutkilometers ziet hij Sarrazin al naast de weg liggen en Debackere
stilstaan met pech. Het is duidelijk dat Ieper haar reputatie van
slagveld - al sinds de eerste wereldoorlog - eer aan doet. Op de tweede
en derde proef versnelt Mark, zodat hij met een 16e plek de eerste
service in kan. "Op de eerste proef hebben we te rustig gereden, maar we
beginnen in ons ritme te komen. Het is hier heel lastig om risico's te
mijden zonder meteen veel tijd te verliezen" Op de overige
vrijdagproeven klimt Mark langzaam naar voren, maar een lekke band op de
laatste proef doet alle vooruitgang teniet. Vóór de avond ten einde is,
hebben ook Skoda fabrieksrijder Hanninen en Proton fabrieksrijder
Atkinson het strijdtoneel verlaten, en staat de Japanse Subaru rijder
Arai op grote achterstand na een uitstapje.
Ook de zaterdag wordt rustig opgebouwd, om in de tweede boucle van drie
proeven te versnellen. Ook hier wordt de lijst met uitvallers
uitgebreid. Leider in het Belgisch kampioenschap Tsjoen en de winnaar
van vorig jaar Meeke
zijn de belangrijkste toevoegingen aan de steeds langer wordende lijst.
Inmiddels wordt een enkele top tien tijd gescoord, en schuift
Mark steeds meer op in het klassement. Tot er voor de tweede lek wordt
gereden. Omdat 'rechtsvoor' al na enkele kilometers op de proef leeg is,
moeten Mark en Robin op de proef de band wisselen en is het tijdverlies
aanzienlijk. "Da's ook Ieper: veel lekke banden. We hadden in beide
gevallen niets aanwijsbaars geraakt, maar wel lek en veel tijdverlies.
Andere teams hadden nog meer lekke banden, maar het lijkt erop dat wij
meer tijdverlies hadden".
Helaas is de pech voor Mark nog niet
op: Op de voorlaatste proef schiet Mark over een greppeltje heen en moet
de Skoda stil zetten tussen de koeien. De koeling van de auto is
beschadigd, zodat verder rijden geen optie is.
"Erg jammer, ook omdat even later ook onze laatste concurrent
Snijers uitviel. We hadden hier goed kunnen scoren voor het
kampioenschap, ook al zaten we er qua tijden nog niet helemaal bij. Ik
voel me goed thuis in de S2000 Skoda, maar ik moet nog meer kilometers
maken om de laatste seconden eruit te halen. Met andere lijnen en meer
snelheid in de bochten, kunnen we tijd winnen op de snelle stukken"
kijkt Mark alweer naar de toekomst na het avontuur in Ieper.
Maar eerst volgend weekend naar Etten Leur
voor de Exotic Green rally.
|
|