Wisselend succes in Lausitz

De afgelopen jaren was de Lausitz Rally onlosmakelijk verbonden met regen. Troosteloos weer in een troosteloze omgeving. De 2011 editie viel twee weken eerder in het jaar en de organisatie, deelnemers en publiek werden verrast doordat een heerlijk zonnetje de omgeving een heel andere aanblik gaf. Dat ook dit weertype zijn keerzijde heeft, bleek al op proef één.

Vanuit Montfoort was Mark van Eldik naar Oost Duitsland afgereisd, samen met het Mad Croc Rally team. Ondanks de overwinning in de voorgaande editie, was Mark startnummer 3 toebedeeld, terwijl Bert de Jong als 7e over het startpodium mocht rijden. Bob de Jong ging tijdens zijn internationale debuut met startnummer 16 van start, temidden van het sterke deelnemersveld.

Nog voor de zon achter de horizon verdween, vertrokken de kemphanen voor de eerste proef. Het gebrek aan wind en de extreme droogte zorgden ervoor dat het stof van de deelnemers bleef hangen op de proeven. Op de eerste proef miste Mark de 'scratch', de snelste tijd op een haar na. In het stof van zijn voorganger komt hij slechts één tiende van een seconde te kort op Mattias Kahle. Proef twee wordt nog verreden, voordat de organisatie besluit dat de rally onder deze omstandigheden niet verantwoord is. Met een zicht dat op sommige plekken nauwelijks verder reikte dan de voorbumper was van een echte wedstrijd geen sprake meer. De tijden van proef twee tellen niet mee, en de andere avondproeven worden geschrapt.

Dag twee begint met een licht briesje, zodat de stofproblemen minder zijn. Om alle problemen voor te zijn klokt Mark twee minuten te vroeg in. "Vorig jaar waren we sneller dan Kuzaj, in een vergelijkbare auto als waarmee Kahle nu rijdt. Aan het eind van de lange proeven kom je dan dichterbij en begint het stof toch weer een probleem te worden. De twee minuten straftijd die we hierdoor krijgen halen we misschien niet meer in, maar we zijn wel van de stofproblemen af."

Helaas ging het plannetje van Mark niet helemaal op: Al op de eerste van de ochtendproeven gaf de koppeling de geest. De reparatie langs de proef zorgt ervoor dat hij uit de uitslag gehaald wordt, maar niet voordat hij vijf snelste tijden op de proeven had genoteerd. "Het kostte tijd om weer het gevoel met de auto terug te krijgen, en toen verloren we de aandrijving... Maar toen we eenmaal terug in het ritme zaten, was het geweldig. Het blijft indrukwekkend, zo laat als we kunnen remmen en zo hard als we door de bocht kunnen met deze auto en banden op onverhard. Jammer dat we dit keer geen bekers mee naar huis mogen nemen, het blijft een mechanische sport.

Voor Bert de Jong en zijn navigator Ton Hillen verloopt de zaterdag heel anders. Op vrijdagavond reden zij in het stof naar plek zes. "De eerste proef ging best goed. Erg jammer, maar wel terecht dat de organisatie de overige proeven heeft laten vervallen: De tweede was echt niet te doen door het stof."

Zaterdagochtend had ook Bert problemen met de aandrijving van de auto: "Soms wilde de auto niet in de derde en vijfde versnelling. Hierdoor hebben we drie proeven met maar drie versnellingen moeten rijden, en brengen zij de auto op plek 8 terug naar de service. Hier verricht het service team een heldendaad, door in 18 minuten naast de gebruikelijke bandenwissel en tankstop, ook de complete versnellingsbak te wisselen. Meteen wint Bert de twee verloren plekken terug en start de lange jacht op plek 5. Op de voorlaatste proef moet ook Stölzel zich gewonnen geven, en neemt het Mad Croc Rally team de vijfde plek mee naar huis.

Bob de Jong eindigt zijn eerste gravel rally net buiten de top 10. Toch hoeft hij niet ontevreden te zijn met het resultaat: Met de vierde plek in hun klasse en tijden die elke proef dichter bij de concurrentie lagen hadden ook zij een mooi resultaat van hun eerste rally buiten de landsgrenzen.

Het Mad Croc Rally team heeft weinig tijd om op de lauweren te rusten. Komend weekend staan zij al aan de start in de Nederland Rally, om de positie in de stand voor het Nederlands kampioenschap te verdedigen. De Nederland Rally heeft een jaar overgeslagen, maar is terug met nieuwe proeven in Zeewolde en Barneveld. Samen met de befaamde proeven rondom Putten, Stroe en Kootwijk belooft het weer een spannende wedstrijd te worden.

MenMRally Partners